Duizend boeken

Zoals onlangs gemeld heb ik een nieuwe mobiele telefoon. Met radio en, sinds kort, ook een boekenkast. Die is nog niet erg gevuld, maar er kunnen duizend boeken in. Het was even zoeken, maar ik heb een programma gevonden waarmee een tekstbestand in de telefoon gezet kan worden en daarna gelezen. Het heet Tequila Cat en dat is geen poes die schrijft, maar een poes die teksten omzet in een java-applicatie die je in je telefoon kunt laden. Daarna kun je op je scherm het boek lezen dat je hebt omgezet. Het programma onthoudt waar je bent, je kunt zoeken in je boek, je kunt de instelling van je pagina's wijzigen en de tekst in het tempo dat je zelf kiest langzaam voorbij laten scrollen.

Het eerste boek dat ik heb geprobeerd is Nantas van Emile Zola, het enige Nederlandstalige boek van deze schrijver in de bibliotheek van Gutenberg.org. Omgezet neemt dit boek van tweehonderd pagina's ongeveer 212 kb in op de geheugenkaart in mijn telefoon. Dat is een redelijk gemiddelde voor een boek. Madame Bovary is ongeveer 360 kb. Aan boeken van een gemiddelde dikte van ongeveer tweehonderd pagina's kunnen er dus duizend boeken op mijn geheugenkaart van 250 Mb. Als ik een kaart koop van 1 GB kan misschien wel de hele Gutenberg-bibliotheek in mijn mobiel. (Dat is niet waar, de hoeveelheid Engelstalige boeken is twintigduizend. Gelukkig wil ik die vast niet allemaal lezen.)

Die Gutenberg-bibliotheek is trouwens ook bijzonder. Bij het raadplegen van het Nederlandstalige gedeelte (driehonderd boeken) viel me op dat van sommige beroemde schrijvers juist de beroemdste boeken ontbreken. Geen Lof der Zotheid van Erasmus, geen Mei van Gorter, geen Op Hoop van Zegen van Heijermans. Ook het boek Nantas van Zola is niet een van zijn bekendste werken, maar wel het enige dat in de Nederlandstalige bibliotheek te vinden is. Maar gelukkig zijn er nog de Engelstalige en Franstalige bibliotheek. Die heb ik de eerste tijd nog niet uit.

Illustratie: Tequilacat. Volgens diverse blogs het gevolg van het volgende: What happens when you have ... nothing to do; a sharp knife; a large lime; a patient cat; too much tequila, and, it's football season?

Reacties

Populaire posts