Pelgrimstocht



Op zaterdag loop ik 22 km van Rotterdam naar Gouda tijdens de jaarlijkse pelgrimstocht Van Erasmus naar Erasmus. Alhoewel aan het einde mijn voeten een beetje zeer doen en ik mijn benen zeker voel, ben ik niet zo vermoeid als ik verwacht had. Het is niet echt een geweldig mooie tocht, we lopen voornamelijk over asfaltwegen langs de Hollandsche IJssel, maar het is onderweg gezellig. Ook regent het veel, een dunne miezerige regen waar je niet al te nat van wordt en je je van tijd tot tijd afvraagt of hij niet is opgehouden. Als je dan je regencape hebt afgedaan bemerk je dat het toch nog steeds regent.

Ik praat onderweg met bijna iedereen. Een Indonesisch meisje is pas sinds september in Nederland. Er zijn drie collega's. Eentje van mijn eigen bureau Studium Generale, eentje van het Erasmus Studenten Service Centrum (ESSC) en een ex-medewerkster van het ESSC die nu bij RSM werkt. De laatste twee hebben een partner meegenomen. Een Surinaamse man en een Spanjaard. De Spanjaard en zijn vriendin lopen het grootste gedeelte van de tocht lieflijk samen hand in hand en zoenen elkaar van tijd tot tijd. Ze maken er een romantische pelgrimstocht van. Dan is er een man die sinds kort verlaten is door zijn vriendin. Op zoek naar bezinning en een tijdsbesteding. Met twee jonge mannen, de een een student van de universiteit en de ander zijn vriend, krijg ik geen contact. Dan zijn er nog twee dames van het Erasmus MC en het Maasstadziekenhuis. De eerste heeft al twee keer eerder deze tocht gelopen, de ander al één keer eerder. Aan het begin van de tocht lopen nog twee journalisten van het universiteitsblad mee, een schrijver en een fotograaf, maar zij haken af in Capelle aan den IJssel en voltooien de tocht niet.

We worden geleid door de studentenpastor die van tijd tot tijd passages leest uit de richtlijnen voor een vorst van Erasmus, dan man naar wie deze pelgrimstocht is vernoemd. Ook is er naast de twee journalisten van EM veel aandacht van pers. Bij vertrek worden we gefotografeerd door de hoofdredacteur van De Ster, onderweg worden we voor de radio geïnterviewd door Radio Rijnmond. Ik voel me trots. Ik heb mijn werk goed gedaan. De pers is goed op de hoogte van de tocht. Maar de tocht heeft onze studenten niet weten te enthousiasmeren. Slechts twee studenten lopen mee.

Reacties

Anoniem zei…
Een beetje laat voor een reactie.....ruim 10 maanden later, maar pas vandaag zag ik dit stukje. Ik was op zoek of de pelgrimstocht ook dit jaar weer plaats zou vinden en belandde bij toeval bij dit blog. Wie ik ben....? Kijk nog maar eens op mijn weblog: www.margarethagoudana.wordpress.com
En een datum voor een nieuwe tocht....ik zal het Mark Robin denkelijk eens vragen !

Populaire posts