Eén na laatste ronde

We besluiten de één na laatste ronde van de klassen 1 en 2 op Calvijn Maarten Luther met opnieuw presentaties. Ik heb me uitgebreid voorbereid voor de presentatie. Ik doe een oefening met een doos geven en ontvangen die ik steeds uitbreid met nieuwe lagen. De eerste oefening is alleen het geven van de doos en het ontvangen, met in de ogen kijken en aannemen. De tweede laag is een zin die er bij gezegd moet worden. Deze zinnen staan op kaartjes die ik van te voren heb gemaakt. De derde laag is een voorwerp dat (zogenaamd, gemimed) uit de doos gehaald moet worden. Ook de voorwerpen staan op kaartjes. De vierde laag is een element als vuur, water, lucht of aarde toevoegen als emotie of intentie aan de handeling. En tenslotte heb ik kaartjes met rollen, zodat ook een rol aan het geheel kan worden toegevoegd. Dat laatste is overduidelijk al te moeilijk.

De leerlingen vinden de oefening en de er op volgende presentatie saai en ze snappen de bedoeling niet.

De oefening is duidelijk te abstract voor de leerlingen. Met klas 1 probeer ik alle lagen, bij klas 2 haal ik de laatste laag er af. Bij klas 3 die ik 's middags heb doe ik met de rollenkaartjes een totaal andere oefening. Al met al ben ik niet tevreden met de dag. Je leert van je mislukkingen, dus dit heb ik er van geleerd. Het lijkt me wel een goede oefening om eens met een toneelgroep te doen.

Reacties

Populaire posts