Niemand wist wat punk was
Vandaag is het optreden van de Suzannes, daarom hier een stukje uit de Tubantia van gisteren waarin ik in de laatste alinea plotseling Fedde Ploeg heet:
'Niemand in Enschede wist wat punk was'
door Theo Hakkert
De eerste vraag moet zijn hoe 'punk' The Suzannes eigenlijk waren. Daar laat zanger Fedde Spoel geen misverstand over bestaan. "Helemaal niet. Wij waren meer 'kunstacademie' eigenlijk." Internationaal vergeleken: eerder met het brein als Talking Heads dan met de bullocks zoals Sex Pistols. "Niemand in Enschede wist wat punk was."
Behalve zijn buurman, zo blijkt. Want zijn buurman had de eerste elpee van The Ramones gekocht. Uit 1976. "Geweldig! Die plaat is nog altijd geweldig." En, zoals dat gaat, zo wilde hij het ook. Met gitarist Loek Stolwijk had hij eerder in bandjes gespeeld. Ze richtten The Suzannes op, nota bene naar het zwijmelende lied 'Suzanne' van Leonard Cohen (gecoverd door Herman van Veen). Punk? Vast een knipoog, dat moest wel ironie zijn. Toch niet: "Ik had een punkversie van dat nummer gemaakt, vandaar."
De liefde voor The Ramones zat zo diep, dat The Suzannes zich net als hun Amerikaanse voorbeelden met dezelfde naam tooiden. Je had Joey, Johnny, DeeDee, Tommy en later Marky Ramone, terwijl ze helemaal geen familie waren. Maar Suzanne is als achternaam minder geschikt. Dus werden het Suzanne Spoel, Suzanne Stolwijk, Suzanne (Dick) Pekelharing en Suzanne (Klaas) Sikkema. En ze gingen een plaatje maken.
Nu trof het dat Johan Visser docent was op de AKI. Hij had in de punktijd rap het 1000 Idioten-label opgericht. Omdat er altijd wel duizend idioten te vinden waren die een sprakke punksingle wilden kopen - wat ook zo was, want van de eerste single, 'Van Agt Casanova' van Paul Tornado, werden er meteen vijfduizend verkocht. Het belang van dat soort aantallen kwam ook tot uitdrukking in de titel van de ene ep die The Suzannes voor Vissers label maakten: 'New disease sells 2000 copies in Europe'. Een ep, een vinylsingle met in dit geval zes nummers.
'Teenage abortion' trok daarvan de meeste aandacht. Het schijfje is zo zeldzaam, dat het nog slechts voor hoge bedragen tussen connaisseurs verhandeld wordt. Maar zelfs voorbije punk gaat met de tijd mee: de liedjes zijn te koop via iTunes. "Ik kan me nog een leuk optreden op de Vrijhof herinneren," zegt Fedde Spoel. "We speelden na afloop van een wedstrijd vrij-worstelen." Dat om de bestaande indruk weg te nemen dat The Suzannes alleen buiten Twente optraden. "Maar als je kunt kiezen en gevraagd wordt voor Paradiso, dan is de keus snel gemaakt. In zo'n poptempel spelen is heel bijzonder." Hoe serieus het allemaal was? "Het was kort, krachtig. Niet zo heel serieus, maar erg leuk om te doen." Weinig optredens, een kort bestaan, één ep. Zo word je als vanzelf een legende.
Elf jaar geleden, bij het verschijnen van Het gejuich was massaal, een boek over punk in Nederland, hebben The Suzannes opgetreden. Maandag staat het kwartet in originele bezetting op Nobo's. Fedde Ploeg is muziek blijven maken. Hij speelt in de Nederlandstalige rockgroep Het Gebroken Oor.
'Niemand in Enschede wist wat punk was'
door Theo Hakkert
De eerste vraag moet zijn hoe 'punk' The Suzannes eigenlijk waren. Daar laat zanger Fedde Spoel geen misverstand over bestaan. "Helemaal niet. Wij waren meer 'kunstacademie' eigenlijk." Internationaal vergeleken: eerder met het brein als Talking Heads dan met de bullocks zoals Sex Pistols. "Niemand in Enschede wist wat punk was."
Behalve zijn buurman, zo blijkt. Want zijn buurman had de eerste elpee van The Ramones gekocht. Uit 1976. "Geweldig! Die plaat is nog altijd geweldig." En, zoals dat gaat, zo wilde hij het ook. Met gitarist Loek Stolwijk had hij eerder in bandjes gespeeld. Ze richtten The Suzannes op, nota bene naar het zwijmelende lied 'Suzanne' van Leonard Cohen (gecoverd door Herman van Veen). Punk? Vast een knipoog, dat moest wel ironie zijn. Toch niet: "Ik had een punkversie van dat nummer gemaakt, vandaar."
De liefde voor The Ramones zat zo diep, dat The Suzannes zich net als hun Amerikaanse voorbeelden met dezelfde naam tooiden. Je had Joey, Johnny, DeeDee, Tommy en later Marky Ramone, terwijl ze helemaal geen familie waren. Maar Suzanne is als achternaam minder geschikt. Dus werden het Suzanne Spoel, Suzanne Stolwijk, Suzanne (Dick) Pekelharing en Suzanne (Klaas) Sikkema. En ze gingen een plaatje maken.
Nu trof het dat Johan Visser docent was op de AKI. Hij had in de punktijd rap het 1000 Idioten-label opgericht. Omdat er altijd wel duizend idioten te vinden waren die een sprakke punksingle wilden kopen - wat ook zo was, want van de eerste single, 'Van Agt Casanova' van Paul Tornado, werden er meteen vijfduizend verkocht. Het belang van dat soort aantallen kwam ook tot uitdrukking in de titel van de ene ep die The Suzannes voor Vissers label maakten: 'New disease sells 2000 copies in Europe'. Een ep, een vinylsingle met in dit geval zes nummers.
'Teenage abortion' trok daarvan de meeste aandacht. Het schijfje is zo zeldzaam, dat het nog slechts voor hoge bedragen tussen connaisseurs verhandeld wordt. Maar zelfs voorbije punk gaat met de tijd mee: de liedjes zijn te koop via iTunes. "Ik kan me nog een leuk optreden op de Vrijhof herinneren," zegt Fedde Spoel. "We speelden na afloop van een wedstrijd vrij-worstelen." Dat om de bestaande indruk weg te nemen dat The Suzannes alleen buiten Twente optraden. "Maar als je kunt kiezen en gevraagd wordt voor Paradiso, dan is de keus snel gemaakt. In zo'n poptempel spelen is heel bijzonder." Hoe serieus het allemaal was? "Het was kort, krachtig. Niet zo heel serieus, maar erg leuk om te doen." Weinig optredens, een kort bestaan, één ep. Zo word je als vanzelf een legende.
Elf jaar geleden, bij het verschijnen van Het gejuich was massaal, een boek over punk in Nederland, hebben The Suzannes opgetreden. Maandag staat het kwartet in originele bezetting op Nobo's. Fedde Ploeg is muziek blijven maken. Hij speelt in de Nederlandstalige rockgroep Het Gebroken Oor.
Reacties