Overspel

BinnenwegpleinOp het Binnenwegplein voor de boekhandel staat een man met een schildersezel. Met zijn kwast maakt hij met gele verf rijen vakjes op een groot wit doek. Dan maakt hij met zwarte verf van diezelfde vakjes letters. "Moord", "Overspel", "Liegen", lees ik. Ernaast schildert hij met rood een hart en daarin in groene letters het woord : "Zonde". Ik sta voor de boekhandel te telefoneren en kijk toe. De man heeft een gelukzalige uitdrukking op zijn gezicht. Hij praat met de mensen om hem heen maar ik kan hem niet verstaan. Waarschijnlijk gaat het over de blijde boodschap van de Here Jezus die gestorven is voor onze zonden.

Ik denk na over de zonden op zijn doek. "Moord", dat vind ik wel een zonde. Ik kan me geen redenen voorstellen om een moord te rechtvaardigen. Waarom zou je een ander het leven willen ontnemen? Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, toch zijn er ook mensen die er niet voor terugdeinzen een ander het leven te ontnemen voor een naar huns inziens goede zaak. Mohammed B., Volker van der G.

"Liegen" vind ik eigenlijk helemaal geen zonde. In het verhaal De Muur van Jean-Paul Sartre wordt een man ondervraagd. Als hij liegt zal hij worden vermoord. Neergeschoten tegen de muur uit de titel van het verhaal. Hij moet de plaats waar de leider van de verzetsgroep verborgen zit verraden. Als hij dat doet dan wordt zijn leven gespaard. Hij liegt om een ander te beschermen. Dat lijkt me geen zonde. Zo zijn er vele leugens om bestwil. "White lies", is de mooie benaming in het Engels.

Dan is er "Overspel". Die zit er tussenin. Op het bord met het rijtje zonden van de Man met de Blijde Boodschap, in mijn optiek. Ik wend me af en loop naar de twee jongens in rode jacks die het NRC Handelsblad uitdelen. Die hebben ook een blijde boodschap. Als ik zijn verhaal een minuut lang aanhoor dan krijg ik van hem de krant van zaterdag. Ik luister en loop na hem bedankt te hebben weg met de krant. Naar de kelder van de boekhandel om een boek te kopen, voor mijn dochter die over een week jarig is.

Reacties

Populaire posts