Fedde Let op!

Ik fiets op zondagavond na een etentje met de artistiek leider van Rotjong naar huis langs de Maasboulevard. In mijn ooghoek zie ik links van me langs de weg de tekst "Fedde Let op". Het regent, het is donker en we fietsen snel door. Ik vraag me af of ik goed heb gelezen wat er staat. Maar zaterdagochtend fiets ik terug van de markt en zie nogmaals hetzelfde. Ik stap af en maak foto. Ik denk na. Wat betekent deze mededeling op het verkeersbord. Links staat een fiets, rechts een brommer, er onder twee pijlen. Aan de linkerkant, onder de fiets een pijl naar rechts. Rechts onder de brommer een pijl naar links. Om aan te geven dat fietsers en brommers van beide kanten kunnen komen. Maar wat betekent de tekst? Waar moet Fedde (ik) op letten? Op aanstormende brommers van rechts? Of moet hij (ik) naar links kijken om iets te zien wat hij (ik) als hij (ik) niet goed oplet ga(at) missen? En wat is dat dan wat niet gemist mag worden? Behalve het bord zelf zie ik niets opmerkelijks. Links van me is het Havenziekenhuis, rechts van me de Maas. Het bord bevindt links van de weg op een vrij ongevaarlijke driesprong waar een weg van rechts op het fietspad uitkomt. Op dit fietspad kan in beide richtingen gereden worden, wat ik ook altijd doe als ik heen en weer naar de markt ga. Ik fiets peinzend door. "Lees maar, er staat niet wat er staat."

Reacties

Populaire posts