Keesen & Co: De kersentuin

Een stuk of vier Kersentuinen heb ik ondertussen gezien. Van de Haagse Comedie, lang geleden, erg saai, ouderwets en sloom vond ik toen alhoewel ik wel onder de indruk was van Ellen Vogel in de hoofdrol. De versie van Art & Pro in de regie van Frans Strijards, een ongelooflijk snelle en kluchtige voorstelling, tot nu toe mijn favoriete Kersentuin met Diane Lensink. Een schoolvoorstelling, aardig ge-ensceneerd maar met jonge en onervaren spelers dus daarom minder dan een professionele voorstelling en tegelijk daarmee niet te vergelijken. Tenslotte in Groningen bij het NNT een bewerking van dit stuk van Tsjechov door Koos Terpstra met als titel Il Giardino, over een Italiaans restaurant dat verkocht moet worden in plaats van een kersentuin.

Nu dus de versie van Tsjechovs klassieker De kersentuin bij Keesen & Co. Met een groot aantal jonge en mij onbekende spelers, en in de vrouwelijke hoofdrol Monique Kuijpers, een dijk van een actrice die ik eenmaal eerder heb gezien, in Utrecht, in de voorstelling Door jou van Esther Gerritsen, ook bij Keesen & Co.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, deze kersentuin is geweldig. Een langzame kersentuin vol onderhuidse spanning, als een kruidvat dat op ontploffen staat. Uitschieters zijn mijns inziens de scène waarin Petja en Anja over de liefde praten, de scène waarin Ljoebja Petja de les leest en de scène helemaal aan het einde waarin het Lopachin niet lukt om Warja ten huwelijk te vragen.

Een tragikomedie van hoog niveau.

Reacties

Populaire posts