Robinson Crusoe

"Hij is het echte prototype van de Britse colonist... de complete Britse geest zit in Crusoe: de mannelijke onafhankelijkheid, de onbewuste wreedheid, de vasthoudendheid, de langzame maar efficiënte intelligentie, de seksuele apathie, de berekende zwijgzaamheid." Dat schreef James Joyce over Robinson Crusoe. Tegenwoordig is de Britse held het voorbeeld voor een heel ander soort mens in de real-life-soap-serie Expeditie Robinson. Want geen sekseloze man won de wedstrijd, maar playmate Olga was de winnares. Niet op kunde en kracht, maar volgens eigen zeggen op mentale kracht, wat ik vertaal tot sexappeal.
Met negen meiden uit groepen 7 en 8 maak ik nu aan een theaterbewerking van het beroemde boek van Daniel Defoe uit 1719. Dat doe ik op een school in Crooswijk. Ook voor mij een experiment, want niet eerder werkte ik met kinderen van die leeftijd. Tot nu toe gaf ik enkel dramalessen aan pubers uit de derde klas van het vmbo. Het idee haalde ik uit een boekje over verhalend lesgeven waarin dit verhaal als een van de klassieke verhalen werd aangehaald. Ik moest de meiden uitleggen wie Robinson Crusoe was, want hoewel iedereen tegenwoordig het televisieprogramma kent, weten nog weinig jonge mensen van dit boek. Toch een van de grootste bestsellers aller tijden!

Reacties

Populaire posts