Tsjechov: de eerste echte



Op vrijdagavond spelen we de eerste echte voorstelling van 3 x Tsjechov. Echt omdat het de eerste betaalde voorstelling is. Na een drietal tryouts, waarvan twee in kleine theatertjes, en nadat gedeelten van de voorstelling eerder zijn gespeeld op het Tsjechovfestival, het ATFR en het Monologenfestival. De eerste echte huiskamervoorstelling had in juni plaats zullen vinden maar die ging vanwege familieomstandigheden niet door. Nu spelen we voor het eerst bij mensen thuis.

We zijn beiden behoorlijk nerveus alhoewel we van te voren drie maal goed hebben gerepeteerd. Ik merk dat ik op de weg er naar toe een erg droge mond heb. Dat is een teken dat ik zenuwachtig ben. De route zit in mijn telefoon en ook het adres maar vlak voordat ik arriveer valt mijn telefoon uit. Geen stroom. Gelukkig weet ik het adres uit mijn hoofd en vind ik het toch nog makkelijk en ik ben te vroeg. Ik ga vlakbij in een parkje zitten, onderaan een heuvel, pak mijn gitaar uit en speel mijn liedje nog eens door. Dan fiets ik naar de flat waar we moeten spelen terug en daar wacht mijn medespeelster al voor de deur. Ook zij bekent nerveus te zijn. We bellen aan en de deur gaat open.

's Ochtends hebben we nog een klein aantal aanpassingen gedaan, met name in mijn monoloog Onheil, en we hebben de volgorde van de drie verhalen gewijzigd. Maar beide zijn we ervan overtuigd dat we na ons zomerreces beter zijn gaan spelen. Meer rust en minder zorgen over de tekst. 's Middags heb ik nog een bord gezaagd en geschilderd en een fles theaterwodka gemaakt. We zijn goed voorbereid.

We spelen voor een publiek van acht. Een echtpaar dat 59 jaar getrouwd is, hun kinderen en hun echtgenoten. We moeten even wachten tot de laatste toeschouwer is gearriveerd en dan is het zover. We kleden ons om in een zijkamertje, gaan vanwege de zenuwen allebei voor de laatste keer nog eens naar het toilet en dan zit iedereen klaar en kunne we beginnen.

Het gaat heel goed, we zijn geconcentreerd, maken geen tekstfouten en vergeten niets. Ik geloof niet dat we ooit eerder zo foutloos hebben gespeeld. Ook ons publiek is enthousiast. Vindt de verhalen erg mooi, maar wat wil je, Tsjechov, die kon er wat van.

De voorstelling 3 x Tsjechov is nog steeds te koop. Meer informatie.

Reacties

Populaire posts