Nog een keer Lady Macbeth

Uit het juryrapport van het Eenakterfestival 2008

Kijk, zo gebruik je het zaaltje van ´t Kapelletje nog eens optimaal. Het toneeltje achterin in het halfduister is de plek waar de zes spelers zitten als ze niet ´op´ zijn en waar ze zich verkleden voor de vele dubbelrollen. Ook de coulissen zijn open, dat is mooi ruimtelijk. Links op het voortoneel zit de zevende speler, Patrick Bruggeman, achter de piano - het enige decorstuk – hij verzorgt de live muziek, die het verhaal spannend omklinkt. Mogen we dit stuk wel een eenakter noemen? Bijna het hele verhaal van Macbeth ontrolt zich voor onze ogen, te beginnen met drie geweldige heksen! De grote M met tape op de grond geplakt is decoratief én effectief: zo weten de spelers waar de rode spot op gericht staat. Er is veel zorg besteed aan de vormgeving. Ik genoot van de strak doorgevoerde schotse ruitjes, tot aan de pantoffeltjes aan toe! Fijn, iedereen in kilt in dit Schotse stuk. Wat wordt er goed, snel en met veel speelplezier geacteerd! Wat mooi om de dood van Banquo terloops op het achterplan te laten plaatsvinden terwijl de Macbeths op de voorgrond hun machtsgrepen aan het bekokstoven zijn! Wat een goeie verschijningen uit de grote kookpot: mooie, enge poppen, goed buikgesproken! En wat heerlijk om een ervaren speler als Henk Derksen zo rustig en daardoor zo geestig zijn teksten te horen zeggen in al zijn rollen. De bekroning als Beste Speler is daarmee verdiend. Chapeau voor regisseur Fedde Spoel, de vormgeving en de spelers, die de nominatie als Beste Stuk van harte kregen toegekend!
Gerda Roest

Het is een buitengewoon knappe bewerking van de meest duistere tragedie van William Shakespeare geworden. KRT en de regisseur Fedde Spoel hebben voor een zeer geestige bewerking en vormgeving gekozen die vooral het theatrale benadrukte. Met name het macabere en buitengewoon geestige spel van de heksen gaf voldoende contrast tegen het lugubere gegeven van de tragedie zelf. Mijn complimenten hoe jullie de balans hebben gehouden tussen theatrale frivoliteiten en dramatische ernst. William S. zou er content mee geweest zijn. Jammer was dat de rol van Lady Macbeth, toch de titelrol in deze bewerking, niet extra nadruk en importantie kreeg. Haar duivelse karakter had ook in spel theatraler en daardoor ook gevaarlijker kunnen worden. Dat we hier met een geslaagde voorstelling te maken hebben, komt vooral door het voortreffelijke ensemblespel, de vele dubbelrollen, de vaart in de scènes en de overgangen en ook door de muzikale ondersteuning. Juist door terug te grijpen op klassiekers weet hier amateurtheater niet onder te doen bij het professionele werk en is naar het theater gaan ook gewoon weer een feestje. Dank daarvoor.
Mart-Jan Zegers

Van het ook genomineerde Lady Macbeth , door KRT, kan grotendeels hetzelfde worden gezegd als van prijswinnaar Koningen en Goden van Boast. Ook hier een knappe, vindingrijke bewerking, aankleding en enscenering. Helaas ontbrak het soms aan verstaanbaarheid. Zo niet bij Henk Derksen, wiens rustige en precieze acteren een zalfje voor de ziel was, vandaar zijn bekroning als Beste Acteur.
Ton Vorstenbosch

Reacties

Anoniem zei…
Het was prachtig en bijzonder in een tijd dat iedereen elkaar verstond

Populaire posts