Vossenjacht

Ik ben uitgenodigd voor de jubileumvoorstelling van KRT. Vroeger was dat het Katholiek Rotterdams Toneel, al enige tijd is het katholiek in klein veranderd. Ze bestaan nu 75 jaar en vieren dat met de voorstelling "Vossenjacht" van Ben Volpone, een tijdgenoot van Shakespeare, in een bewerking van Hugo Claus. Ze hebben me uitgenodigd omdat ik in het najaar wellicht bij hun ga regisseren. Daarom is het een goed idee om de spelers te zien met wie ik eventueel ga werken.
Ik zie een vrolijke komedie waar het spelplezier vanaf spat, zoals ze dat meestal zeggen. Ik geniet vooral van de spelers die op zijn overdrevenst spelen, het stuk behoeft geen realistisch spel. Een aantal elementen uit de commedia del'arte zijn gebruikt, maskers en driehoekige zuilen, maar het is niet tot in al zijn consequenties een commedia del'arte stuk. Dat geeft ook niet want het is niet zo geschreven. Dat is eerder nog een well made play, in de eerste scène wordt een mes getoond dat in het laatste bedrijf wordt gebruikt. Al met al een plezierige middag.
Daarna wordt er geborreld. Er zijn veel oud-leden op komen dagen voor wie het een echte reunie is. Ik drink een drankje, praat wat met een aantal spelers en met de regisseur en ga dan naar huis. Nu moet ik gaan nadenken wat ik hen wil laten spelen.
Vossejacht door KRT, gezien op zondag 21 mei in 't Kapelletje, wordt niet meer gespeeld, dit was de laatste voorstelling.

Reacties

Populaire posts