Helicopter

De helicopter landt vlak voor ons op het gras van het uiteinde van de Wilhelminapier. We zitten met de collega's te lunchen op het Maaskantterras ter ere van mijn twaalf en een halfjarig jubileum als ambtenaar. Mijn fiets heb ik al geïncasseerd maar dit is mijn feestje. Ik heb getracteerd op zelfgebakken chocoladetaart en daarna zijn we per watertaxi vertrokken naar Hotel New York. Met een meer dan een half uur durende omweg door de havens van Rotterdam, langs de bajesboot en prachtige hijskranen. Straks keren we weer terug naar ons werk met de watertaxi maar nu zitten we gezellig te eten. Ik heb gekozen voor de kipwrap met pittige jalapenasaus en het smaakt me goed. Nicoline die naast me zit had de burgemeester al opgemerkt die een eindje verderop in een microfoon staat te praten. Een veiligheidsbeambte staat een eindje verderop maar alles ziet er vredig uit. Belangrijke mensen worden niet vermoord in complotten, maar door gekken die een mes of pistool trekken waar weinig tegen te doen is. Er rijdt een ambulance voor en een brandweerauto en we vermoeden dat de burgemeester een interview geeft over de veiligheid in de stad of over diensten als de ambulance en de brandweer. Totdat twee helicopters komen aangevlogen en landen op het gras. Van de rechterhelicopter is de onderste helft van het glas feloranje en achter het glas zit een vrouw die op een pop lijkt, op haar oranje benen weggelopen uit Thunderbirds. Is het Lady Penelope die hier haar opwachting komt maken. Het haar is net zo keurig opgemaakt, een plastic kapsel uit de oude doos. Het lijkt de koningin wel! Het is de koningin! Niet om mij te feliciteren met mijn jubileum zoals ik kortstondig hoopte. Ze loopt naar de burgemeester en samen lopen ze naar het World Port Centre. Ik probeer met mijn mobiel een foto te maken maar de koningin is op de foto niet meer dan vier pixels groot. Sowieso ziet ze er naast onze burgemeester erg klein uit. Een pop die uit de doos is gelaten. Niet met oranje benen zoals leek toen ze in de helicopter zat, maar een wezen uit een andere wereld dan de onze.

Reacties

Populaire posts