OpenSocial Portals bij Surfnet



Bij Surfnet in Utrecht is een bijeenkomst over OpenSocial Portals. Van te voren heb ik me aangemeld maar ik vraag me tegelijk af of ik op mijn plaats ben op deze zogenaamde expert meeting. Ik voel me geen expert en ben geen ICT'er. Gelukkig valt het mee. Niet alle aanwezigen komen uit de ICT maar zijn net als ik gewoon erg geinteresseerd in de ontwikkelingen op het web. We krijgen drie verhalen te horen en daarna is er gelegenheid tot discussie in drie groepen naar aanleiding van de drie onderwerpen die worden gepresenteerd.

Het eerste verhaal is van Ronald Verhage van HZ University of Applied Sciences, de vroegere Hogeschool Zeeland die zichzelf een moderne fancy naam heeft aangemeten. Hij vertelt hoe daar door (technische) studenten zelf applicaties worden gebouwd. Voor het web (iGoogle) en voor Android telefoons. Daarmee kunnen studenten nu hun roosters, vakken en cijfers inzien. Niet opzienbarend, wel heel handig. Het maakt me benieuwd naar onze eigen SIN Online app, die ik eerlijk gezegd nog nooit van dichtbij heb gezien.

Dan volgt een verhaal van Sander van Liemberg van de Rijks Universiteit Groningen over hun in aanbouw zijnde Apache Rave portal die in juni technisch gereed zal zijn en in juli live gaat. Dat verhaal vind ik iets minder interessant. De portal lijkt enigszins op onze MyEur-portal met daarin extra apps als de OV9292-app, een Twitter-app, maar nog geen rooster-app. Die laatste staat nog op het verlanglijstje. Ik heb mijn twijfels over het gebruik van zo'n portal. Ik kan me voorstellen dat een student of medewerker een meer gepersonaliseerde website wil dan onze huidige statische, maar of dit daarvoor de oplossing is? Zouden ze de apps niet liever los op hun mobiel of iPad willen of tonen in hun eigen iGoogle-pagina? (Wat HZ doet met zijn apps.)

Het laatste verhaal vind ik het meest interessant. Dat wordt verteld door Niels van Dijk van Surfnet zelf en gaat over het aanleggen van een repository van apps voor alle onderwijsinstellingen. Hoe dat moet. Open of gesloten, in een centrale database of bij de instituten waar dan door iedereen uit geput kan worden. Gemodereerd en van ratings voorzien. Lijkt me een goed idee.

Naderhand vraag ik aan Kirsten Veelo van Surf of er een overlegorgaan is van webredacteuren in het onderwijs. Zij weten het niet. Maar Surf faciliteert Special Interest Groups, dus misschien is het een idee om zo'n groep op te richten.

Reacties

Populaire posts