Leo Ferré

Leo Ferré heet de roos in het tuincentrum. De naam van de Franse singer/songwriter. Of hoe noem je dat in het Frans? Chansonnier/écrivain? De dag er voor heb ik twee liederen gezongen van Leo Ferré: Monsieur William en L'ile Saint-Louis. Tezamen met een groot aantal andere Franse chansons van o.a. Jacques Brel en Edith Piaf.

Hoe ik daar zo terechtkwam. Maria, de uitbaatster van Maria's Cantina vroeg mij of ik niet iemand kende die Franse chansons kon zingen. Eén keer in de maand organiseer ik voor Erasmus Cultuur een Students On Stage in haar café-restaurant op de Erasmus Universiteit en heb dus regelmatig contact met allerlei artiesten. Ik beloofde haar te gaan zoeken naar een chansonnier. De eerste die ik vroeg of ze me kon helpen was Laura van het secretariaat van het SSC OOS. Zij heeft een man die beroepsmatig piano speelt, en wellicht wist hij iemand die hij zelf dan weer kon begeleiden. Waarom doe je het zelf niet? vroeg ze mij. Ik was er zelf nog niet opgekomen maar dacht: waarom niet?

Zo gezegd, zo gedaan. Ik zocht een aantal liederen uit, sommige die al kende, tenslotte had ik samen met Het Gebroken Oor ooit eens de derde prijs in het Concours de la Chanson gewonnen, en met Erik van der Kroft ging ik aan de slag. We studeerden in totaal achttien chansons en ook een aantal Franse popliedjes in. Het optreden werd een paar keer uitgesteld en soms vroegen we ons af of het er nog van zou komen. Maar het gebeurde echt.

Afgelopen vrijdag stonden we tegen een Frans decor in Maria's Cantina voor een internationaal publiek van MBA Graduates te spelen. Een paar kleine fouten zoals een foute inzet, het verhaspelen van een aantal Franse woorden, maar verder was het een succes. Een ouder echtpaar, beide in licht linnen pak gekleed alsof ze op een seacruise zouden gaan, ouders van een Franstalige graduate, keek geamuseerd toe en aan de monden te zien kenden ze de liedjes uit het hoofd.

Ook Maria en de organisatie van het hele gebeuren was tevreden. Met andere woorden, volgend jaar weer. Maar mocht er een lezer van dit weblog zijn die denkt: ik heb ook wel zin in een avondje Franse muziek en ik heb een piano staan, dan zijn wij te huur. Stuur ons via mijn profiel gerust een email.

Reacties

Populaire posts