Luigi Pirandello: Maak dat je wegkomt

Met het uitlezen van het boek Maak dat je wegkomt van Luigi Pirandello heb ik alle Novellen voor een jaar van de Italiaanse schrijver gelezen. Ook deze laatste bundel bevat weer vele mooie verhalen in vele verschillende stijlen. Het is een beetje een allegaartje dit laatste deel van de serie want het bevat allerlei overgebleven verhalen die na de dood van Pirandello zijn opgedoken en het boek is niet, zoals de andere delen, zorgvuldig door hemzelf samengesteld. Het eerste verhaal is een teruggevonden jeugdwerk, het laatste verhaal waarschijnlijk een schets voor een theaterstuk. Maar daar tussenin staan weer prachtige verhalen over mislukte liefdes waarin de personages door onverstandig handelen uiteindelijk met lege handen blijven staan zonder de geliefde te winnen die ze graag zouden willen winnen. Met het uitlezen van dit boek kan ik eigenlijk opnieuw beginnen bij deel 1 want van de grote hoeveelheid verhalen staan sommige me nog goed bij, maar andere zijn volledig weggezakt in de herinnering en zou ik denk ik makkelijk opnieuw kunnen lezen alsof ze nieuw voor me zijn.

Reacties

Populaire posts