Op de fiets III

Het fietsverhaal is nog niet af. Op de tweede zondag (23 augustus jl) rijd ik van Rotterdam naar Breda. Nu heb ik problemen met de afgesloten spoorwegovergangen. De eerste is aan de zuidkant van Dordrecht, die was ook al afgesloten toen ik de week er voor probeerde hem over te steken. Toen vertelde een groot geel bord dat dat de dinsdag er op voorbij zou zijn. Niets is minder waar. Een nieuw bord laat weten dat vanaf afgelopen vrijdag tot en met komende dinsdag de overgang opnieuw is afgesloten. Ik rijd om en rijd verder zonder me al te veel zorgen te maken.

Maar tegen de tijd dat ik trek krijg in koffie en ik weet dat tankstation De Zuidpunt, onder Dordrecht en vlakbij de Moerdijkbrug, dicht in de buurt is, kom ik opnieuw bij een afgesloten spoorwegovergang. Hier houdt de weg gewoon op. Nergens een bord om de argeloze fietser of autorijder te waarschuwen. Ik moet weer terug. Ik vrees dat ik helemaal terug moet naar Dordrecht, maar dat valt gelukkig mee. Ik rijd een kilometer of twee om, schat ik. Langs een saaie snelweg met tegenwind maar ik kom toch al snel bij de brug over het Hollandsch Diep. En ik drink eerst een koffie bij het tankstation, net als de week er voor.

De week er voor sloeg ik rechtsaf richting Roosendaal, nu ga ik links richting Lage Zwaluwe. Op deze weg wordt ik voor het eerst ingehaald door een wielrenner. Dat is een goed teken, ik ben al uren op weg en nog door niemand ingehaald. Ik heb het tempo er goed in zitten. Ik probeer de wielrenner bij te houden, dat kost me echter teveel energie.

In Lage Zwaluwe is een café open maar ik vind het nog te vroeg om te pauzeren. Ik fiets door. Ik kom in Hoge Zwaluwe, door zeggen ze me dat in Wagenberg een geopend café is. In Wagenberg vind ik geen geopend café en ik fiets weer door. In Terheijde pauzeer ik voor de kerk, op een ongeloofljk saai pleintje tegenover de Lidl. Daar eet ik mijn boterhammen naast de bushalte. Ik stap weer op de fiets en kom onmiddellijk, na nog geen twee minuten fietsen, een geopend café tegen, De Zevende Hemel. Maar nu is het te laat.

Om acht uur vertrokken kom ik rond half twee in Breda aan. Zo'n tachtig kilometer heb ik gefietst. Vijf en een half uur, zo'n 14,5 km per uur gemiddeld, pauzes niet meegerekend. Niet slecht, maar het moet beter kunnen. Als ik woensdagavond naar de band rijd, wat ik de woensdag voor deze rit heb gedaan, rijd ik zo'n negentien kilometer per uur, heen en terug ongeveer even snel. Maar dat is maar twee keer één uur fietsen met een lange pauze er tussen. Op vrijdag 28 augustus wil ik nog een laatste trainingsrit doen. Maar eerst doe ik op woensdagavond de 26e nog een tussenrit naar Vlaardingen en terug.

Reacties

Rose zei…
Ik ben begonnen met van Rotterdam naar Zoetermeer fietsen. Eerste keer was 1,5 uur over 25 kilometer. Maar toen moesten we nog op de kaart kijken :-) Kan sneller dus. Hopelijk komende maandag.

Populaire posts