Grazia Deledda: Elias Portolu

Elias Portolu is het tweede boek van Grazia Deledda dat ik lees. Het ongelooflijk spannend verhaal van de titelheld die onschuldig in de gevangenis heeft gezeten, terugkeert en daar verliefd wordt op Maddalena, de aanstaande echtgenote van zijn broer Pietro. Lange tijd gebeurt er niets in het boek, slechts in het hoofd van Elias. Zijn twijfels, zijn overwegingen. Moet hij het zeggen? Wat moet hij doen? In een droom ziet hij zichzelf priester worden en denkt dat dat het middel is om te ontkomen aan de verleidingen van zijn aanstaande schoonzus. Een oude herder, oom Martinu geeft hem de raad om alles te bekennen aan zijn broer, maar Elias houdt het geheim en dit leidt van kwaad tot erger. Broer en schoonzus bekennen elkaar de liefde en daarna begint de wroeging. Een prachtig verhaal over schuld en boete met net als in De Oude uit de Bergen een ontroerend einde. Ik heb nog één boek liggen van Grazia Deledda en ik ben nu al fan van haar.

Reacties

Anoniem zei…
Hoe kan ik aan deze Nederlandstalige boeken komen van grazie deleddae
Ik betrok ze bij mijn eigen bibliotheek, het Leeskabinet van de Erasmus Universiteit. Die heb ik ondertussen allemaal gelezen. De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag heeft er ook een aantal.

Vriendelijke groet,

Fedde

Populaire posts