Eerste repetitie Mooie Onbekende
Voordat ik vanavond naar de tweede repetitie van De Mooie Onbekende ga wil ik nog iets schrijven over de eerste. We repeteren in de studio van mimegroep Kruimels in Hillegersberg. Het heeft me nogal wat moeite gekost een sleutel te krijgen maar nu komt er iemand om de deur voor ons te openen. Hij is een tikkeltje laat maar ik vind het geweldig dat hij speciaal voor ons uit Delft komt gereden om de deur voor ons open te doen. Het is een mooie warme avond en er schijnt een goudgele avondzon. Langzamerhand komt iedereen aanwandelen.
Het is een spannend moment. Ik heb deze groep mensen bijeen gebracht. Niet iedereen kent elkaar. Sommigen kennen elkaar uit het amateurcircuit maar hebben nog nooit met elkaar gespeeld. Alleen de Mooie Onbekende en Mevrouw Mielke hebben vaker samen gespeeld.
Eerst spreken we over de inhoud van het stuk terwijl we aan tafel wachten tot de koffie klaar is. Het is een interessante discussie. Is het belangrijk of de Mooie Onbekende Joods is of niet? Kan het weggelaten worden in de voorstelling? Is een aanranding voldoende om wraak te nemen op de manier waarop de Onbekende wraak neemt? Het zijn nog vragen die op de vloer en in overleg met Dokter Kees moeten worden besproken en opgelost.
Dan gaan we de vloer op. Ik start met een Viewpointsoefening. Iedereen kiest een plaats in de ruimte en van daaruit starten we met spelen. De bewegingen in de ruimte laat ik in eerste instantie ontstaan en begin ik later te regisseren. Dat iedereen altijd op het toneel aanwezig is, werkt goed.
Daarna werken we lang aan de een-na-laatste scène tussen De Mooie Onbekende en Lutter. Al spelend kom ik op een aantal ideeën die ik laat uitvoeren wat Rosel de vraag doet stellen of ik al beelden in mijn hoofd heb, ze suggereert dat ik al een plan heb. Dat heb ik niet.
Het is een spannende repetitie vooral omdat het het startpunt is van de zoektocht en niemand precies weet welke kant we opgaan.
De Mooie Onbekende wordt gespeeld op het Rotterdamse Eenakterfestival, op donderdag 12 en 19 november in het OT Theater aan de Mullerpier en op zaterdag 14 november in het Valckenhoftheater op het Vlaardings Eenakterfestival.
Het is een spannend moment. Ik heb deze groep mensen bijeen gebracht. Niet iedereen kent elkaar. Sommigen kennen elkaar uit het amateurcircuit maar hebben nog nooit met elkaar gespeeld. Alleen de Mooie Onbekende en Mevrouw Mielke hebben vaker samen gespeeld.
Eerst spreken we over de inhoud van het stuk terwijl we aan tafel wachten tot de koffie klaar is. Het is een interessante discussie. Is het belangrijk of de Mooie Onbekende Joods is of niet? Kan het weggelaten worden in de voorstelling? Is een aanranding voldoende om wraak te nemen op de manier waarop de Onbekende wraak neemt? Het zijn nog vragen die op de vloer en in overleg met Dokter Kees moeten worden besproken en opgelost.
Dan gaan we de vloer op. Ik start met een Viewpointsoefening. Iedereen kiest een plaats in de ruimte en van daaruit starten we met spelen. De bewegingen in de ruimte laat ik in eerste instantie ontstaan en begin ik later te regisseren. Dat iedereen altijd op het toneel aanwezig is, werkt goed.
Daarna werken we lang aan de een-na-laatste scène tussen De Mooie Onbekende en Lutter. Al spelend kom ik op een aantal ideeën die ik laat uitvoeren wat Rosel de vraag doet stellen of ik al beelden in mijn hoofd heb, ze suggereert dat ik al een plan heb. Dat heb ik niet.
Het is een spannende repetitie vooral omdat het het startpunt is van de zoektocht en niemand precies weet welke kant we opgaan.
De Mooie Onbekende wordt gespeeld op het Rotterdamse Eenakterfestival, op donderdag 12 en 19 november in het OT Theater aan de Mullerpier en op zaterdag 14 november in het Valckenhoftheater op het Vlaardings Eenakterfestival.
Reacties