Dame Jeanne: Hysteria Siberiana

Langs een zijtrap gaan we naar boven in het oude Fotoinstituut. Op de trap staan we te wachten tot we binnenmogen. Dan gaat de deur open en worden we verwelkomd door een heer in een driedelig pak die ons vertelt dat vroeger in dit gebouw zijn vader werkte. De baas was. Een havenbaron. Hij vertelt hoe hij daar als tienjarig jongetje kwam. Hij laat ons even op de knieën gaan om te ervaren hoe de gang eruitzag vanuit de optiek van een tienjarig jongetje. De gangen zijn kaal. We kijken over een balustrade naar beneden naar de hal. Daar stonden volgens onze gids vroeger de havenarbeiders te wachten op werk. Zijn vader had de macht om te kunnen zeggen wie mocht blijven en wie mocht gaan. Degenen die mochten gaan dropen af.

De rondleiding gaat verder. We komen door verschillende ruimtes, allemaal kantoren. Dan komen we bij het kantoor van de secretaresse van de vader, waar het jongetje van tien moest wachten tot hij binnenkon. Niemand kon zijn vader bereiken zonder de secretaresse te passeren. We gaan verder naar een nieuwe corridor en zien op de achtergrond een Chinese vrouw in kimono voorbijschieten.

Dit eerste gedeelte, de rondleiding, is het mooiste deel van de voorstelling Hysteria Siberiana, die tijdens het festival de Wereld van Witte de With te zien was. Een mooie tekst over een veertigjarige man op zoek naar zijn identiteit. Met een spannende bijrol van de Chinese Jun Sung den Hollander en een hoofdrol van Jeroen Rienks. Geschreven door Anna Rottier.

Na afloop drinken we glaasjes genever. Eerder kregen we al blokjes kaas met Hollandse vlaggetjes er in, tot slot krijgen we een echt Rotterdams drankje: genever.

Reacties

Populaire posts