Projectmatig werken voor projectmedewerkers

Projectmatig werken voor projectmedewerkers heet de eendaagse cursus van Ruysdael, The Counselling Company die ik op verzoek van mijn leidinggevenden en het bureau HR&F volg. We zitten rond de tafel met negen mannen en één vrouw. De elfde persoon is Eric, de cursusleider. Voor ons ligt een geringband boekje met de dia's van zijn powerpointpresentatie en een A4-notititieblok dat eigenlijk niet gebruikt wordt. We zitten aan een grote ovale tafel in een vergaderzaal op de afdeling HR&F die dit alles voor ons heeft georganiseerd. Eric draagt een blauw overhemd in een fijntjes gestreepte pantalon en spreekt met een zachte g en vraagt ons allereerst om kennis te maken met onze buurman/vrouw, een interessante introductie want gelijk daarna moeten we vertellen wat we van de ander gehoord hebben. Waar die werkt, wat hij doet en waarom hij bij deze cursus is. Ik maak kennis met Marcel, één van de vele ICT'ers die rond de tafel zitten zoals later blijkt. Zijn accent komt overduidelijk uit Het Noorden waar ik zelf ook vandaan kom. Hij heeft al eerder een cursus projectmanagement gedaan zoals de meeste ICT'ers rond de tafel en is hier om zijn kennis op te frissen. Ik ben hier om te weten te komen wat projectmanagement nu eigenlijk is.

Dat lukt aardig. We krijgen een introductie, doen een tweetal cases om te kijken of we begrijpen wat de cursusleider vertelt. Heel inzichtelijk allemaal en ik ontdek dat ik in het verleden al als projectmedewerker in projecten geparticipeerd heb zonder dat te weten. Terwijl ik dacht dat ik zelf ook veel projecten organiseerde lijkt hetgeen wat ik zelf doe toch veel meer op lijn-werkzaamheden, zoals Eric dat noemt. De projecten die wij met Erasmus Cultuur doen zijn meestal niet uniek maar werken veel meer met draaiboeken en volgens vaste schema's en protocollen. Als regisseur/producer van theatervoorstellingen lijkt hetgeen ik doe juist meer op projectmanagement met taken als het opzetten van een nieuwe organisatie. Heel verhelderend. Toch lijkt het me goed ook zelf eens een project te organiseren en te leiden volgens de vandaag geleerde inzichten.

Reacties

Populaire posts