Door gevaarlijke gekken omringd

Ik verlaat de boekwinkel van de dames van Amesz aan de Voorschoterlaan zonder te hebben gevonden wat ik zocht. Meestal is in de niet al te grote maar volgepropte winkel te vinden wat ik zoek. Als dat niet zo is bestel ik het boek van mijn keuze. Zelfs zonder geld op zak krijg ik dan als vaste klant mijn boek mee. Ik was op zoek naar het laatste boek van Jean Echenoz voor mijn broer, Hardlopen. Dat boek gaat over een loper, de Tsjechische marathonloper Emil Zatópek, bijgenaamd De Locomotief, en mijn broer is ook een loper. Maar ditmaal verlaat ik met lege handen de boekhandel.

Ik stap op mijn fiets en rijd de Oostzeedijk-Beneden op in de richting van de Hoflaan, op weg naar huis. Het is een prachtig mooie zonnige zaterdag. Bij de Avenue Concordia valt mijn oog op een jonge man op slippers, slechts gekleed in een donkerblauwe kamerjas. Hij stapt een auto in en kijkt naar iets achter mij.

Dan krijg ik een stevige duw. Ik denk dat ik teveel naar links ben geslingerd tijdens het kijken naar de jonge man en dat iemand mij opzij duwt. Toch vind ik het nogal onbeschoft zoals de man mij een duw geeft. Ik wil er iets van zeggen maar de donkere man op de zwarte scooter is al een eind verderop. Dan zie ik hoe hij op een dertigtal meter afstand van mij een vrouw ook een harde duw geeft en dat de vrouw tegen een auto knalt. Er is geen twijfel mogelijk. De man heeft de vrouw expres opzij geduwd zoals hij mij opzij heeft geduwd.

Ik rijd naar de vrouw om te kijken of ik kan helpen en daar staat al een andere vrouw met dezelfde gedachte. De vrouw is erg geschrokken en staat te trillen op haar benen. Ze is in gezelschap van een jongere vrouw die een licht buikje heeft en zo te zien zwanger is. "Ik ben zo blij dat hij jou niet geduwd heeft," zegt de getroffen vrouw tegen haar, duidend op haar zwangerschap. Behalve pijn aan haar scheenbeen heeft ze zelf gelukkig niets. Haar fiets is nog heel.

Een man komt ons achterop rijden en vertelt dat ook hij door de donkere man op de scooter opzij is geduwd. Het is duidelijk iemand die er op uit is iedereen opzettelijk letsel toe te brengen. Iemand met een blinde haat tegen de wereld om zich heen. Dit is geen toeval. Thuis bel ik de politie en maak een melding van hetgeen er is gebeurd.

Het is dezelfde dag dat in Alphen aan den Rijn een man met een mitrailleur om zich heen schiet waarbij zeven doden vallen. We zijn door gevaarlijke gekken omringd zoals W.F. Hermans schreef.

Reacties

Unknown zei…
Het moet niet gekker worden! Mooi geschreven, Fedde.
Groet, Bud

Populaire posts