W. Somerset Maugham: Eiland der verlokking

"Een boek, waarvan de diepe indruk, die de lectuur op de lezer maakt, hem nog jaren bijblijft," zo prijst de achterkant van dit boek de inhoud aan. Ik denk het niet, ben ik dan gelijk geneigd te denken. Van de boeken van W. Somerset Maugham die ik heb gelezen weet ik dat ze indruk hebben gemaakt, maar waar ze over gaan, de inoud, die ben ik ondertussen toch vergeten. Ik ben bang dat het me met dit boek net zo zal vergaan. Indrukwekkend tijdens de lezing, maar daarna toch weer snel wegzakkend in de vergetelheid.

Eiland der verlokking (The narrow corner) gaat over een dokter, dokter Saunders, die in aanraking komt met kapitein Nichols, type ruwe bolster, zwarte pit, die aan boord een mooie jongeman heeft die een geheim verbergt, waarschijnlijk een moord. Deze drie door het lot samengebrachte personen komen terecht op een klein eilandje in Indonesië in de Nederlands-Indische koloniale periode. De jongeman, Fred Blake, probeert uit handen van de Britse politie te blijven. Op het eilandje ontmoeten ze Erik, een Deense jongeman, die verliefd is op Louise, de dochter van een Britse perkenier. Het laatste is een woord dat ik nog niet kende en dat nootmuskaatplanter betekent.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van dokter Saunders, een vrijgezelle en cynische oude man die aan het einde van het boek een mooie beschrijving van zichzelf en van de schrijver geeft: "Ik geloof alleen in mijzelf en in mijn ondervinding. De wereld bestaat uit mezelf, mijn gedachten en gevoelens; al het andere is inbeelding. Het leven is een droom, waarin ik de schepsels formeer, die voor me opdoemen. Al het wetenswaardige, elke ondervinding is een schepping van mijn geest, en zonder mijn geest bestaan ze niet. (...) Droom en werkelijkheid zijn één."

De dramatische en noodlottige geschiedenis wordt door rasverteller Somerset Maugham spannend en stukje bij beetje verteld via dokter Saunders en langzaam ontrafelt zich het geheim van de jonge Fred Blake, het verhaal van de misdaad waarvoor hij is gevlucht.

Reacties

Anoniem zei…
Dus toch een goed boek? Waarschijnlijk geen Wurthering Heights, maar toch.....heb je nog gekeken?
Ja, een goed boek, maar geen Wuthering Heights. Ik heb gekeken naar de eerste aflevering van de televisieserie, maar vond er niet zo veel aan en daarna ging ik twee weken met vakantie en kon niet kijken. Niet het gevoel dat ik iets gemist heb.

Populaire posts