Workshop

In Arnhem volg ik twee dagen lang een workshop van Janice Orlandi van de Actors Movement Studio uit New York. Twee dagen word ik ondergedompeld in een training in drie verschillende acteertechnieken. Viewpoints, Tsjechov en Rasaboxes (van de laatste had ik voorheen nog nooit gehoord). Het is een intrigerende mix en doordat alles door elkaar heen loopt zie je de overeenkomsten en verschillen. Ik ben omringd door vooral bewegers en er wordt ook veel bewogen, alhoewel niet genoeg naar de zin van de dansers. Het is vooral een psychophysieke training waarin de nadruk wordt gelegd op de techniek om via beweging bepaalde gevoelens in je op te wekken, je rationaliteit los te laten en via bewegingstechnieken te komen tot gevoel. Vooral aan de Tsjechov-oefeningen beleef ik veel plezier. Ik heb ooit zijn boek Lessen voor de acteur (To the actor) gelezen, maar er toen niet veel van begrepen en wel geprobeerd een aantal oefeningen te doen, maar deze training geeft me veel inzicht in 'hoe het moet'. Ik vind het achteraf jammer dat ik me niet heb ingeschreven voor de laatste dag. De oefeningen die ik geleerd heb ga ik zeker nog uitproberen en ik ga de geleerde techniek proberen toe te passen in mijn rol als Marten Mees in Re: Pincoffs tijdens de Museumnacht.

Reacties

Populaire posts