De tweede ronde

Met klas 2 begin ik alweer aan mijn tweede ronde. Een nieuwe klas met nieuwe leerlingen die ik nog niet ken. Voordeel is dat ik nu voor deze klas minder hoef voor te bereiden. Ik herhaal grotendeels wat ik al deed met de klas voor hen. Alleen de eindpresentatie wil ik natuurlijk niet hetzelfde hebben als de eerste klas. Want deze klas heeft die al gezien.

Ook ben ik voor het eerst zonder begeleiding. Een groot deel van de leerkrachten is met de eerste klas op werkweek en ik moet het alleen opknappen. Dat gaat behoorlijk goed. Aan het einde van de ochtendles vraagt iemand of ze niet erg druk waren. Het viel wel mee, was mijn antwoord. Niet drukker dan met begeleiding.

Met klas 3 begin ik te werken aan mijn voorstelling. Ik vraag alle spelers wie of wat ze willen spelen. De resultaten zijn hier en daar verrassend. Kinderen, zwangere meisjes, gevaarlijke en wrede mannen, een pedofiel, een held, van alles komt voorbij. Deze spelers zijn vandaag erg druk. Ligt het aan het weer, ligt het aan de hormonen, ik weet het niet.

Aan het begin van mijn les laat ik een presentatie zien van de voorstellingen die ik in de afgelopen twintig jaar heb gemaakt. Iedereen verbaast zich er over dat ik al over de vijftig ben.

Illustratie: het beeld aan de Waalhaven waar ik iedere keer langsfiets, twee eendrachtig werkende havenarbeiders

Reacties

Populaire posts