Dimitri Verhulst: De intrede van Christus in Brussel

De intrede van Christus in Brussel in 1889 is de titel van een schilderij van James Ensor. Dimitri gebruikt dit gegeven voor een boek met de titel De intrede van Christus in Brussel zonder het jaartal. Het boek bevat geen hoofdstukken maar staties zoals de kruiswegstaties van Christus.

Plotseling is er het nieuws dat Christus zal verschijnen in Brussel. Niemand weet precies waar het nieuws vandaan komt maar in korte tijd is iedereen in rep en roer. Natuurlijk moet er van alles geregeld worden voor dit hoge bezoek en dat geeft Dimitri Verhulst de gelegenheid een uitgebreide visie te geven op de gevoeligheden van de Belgen en de onderlinge verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Het eerste hoofdstuk waarin de moderne mens, afgesloten van de hem omringende wereld door middel van een koptelefoon, wordt vergeleken met de bouwers van De Toren van Babylon. De Toren van Babylon is dan toevallig ook weer een schilderij van een andere beroemde Vlaamse schilder, Pieter Breugel de Oude, in de volksmond Peer den Drol genaamd.

Dat is het begin van een schets van het leven in België en zijn bewoners, op een geheel andere wijze dan Tom Lanoye in De Goddelijk Monster-trilogie, geeft Dimitri Verhulst zijn visie op de moderne maatschappij die door de verwachting van de komst van de zoon van god langzamerhand van aard veranderd. De mensen worden steeds aardiger voor elkaar, een moordenaar bekent zijn vrouw te hebben vermoord, maar iedereen is vergevingsgezind. Binnenkort wordt immers iedereen van zijn zonden gereinigd of er voor gestraft.

Het einde van het boek viel me enigszins tegen maar dit was mijn eerste kennismaking met het werk van Dimitri Verhulst en die kennismaking viel me niet tegen.

Reacties

Populaire posts