Bewerken

Het bewerken van een klucht is niet eenvoudig. Het lijkt alsof elke regel er toe doet, net als bij een thriller. Een goede klucht zit stevig in elkaar en het is niet makkelijk een steentje uit het bouwwerk te slopen zonder dat het gebouw instort. Dat merk ik opnieuw nu ik Il Stupendo (Lend me a tenor) probeer in te korten. Tot nu toe heb ik ongeveer een pagina of vier geschrapt.

Het stuk is een klucht die ik komend seizoen bij toneelgroep Tatio in Zevenkamp ga regisseren. Het stuk gaat over een Italiaanse operaspeler die op bezoek komt bij de opera van Cleveland om daar als gast en ter ere van het jubileum van het operahuis, een gastrol te zingen als hoofdrolspeler in Othello. Max, de assistent van theaterdirecteur Saunders, moet hem goed in de gaten houden want hij mag niet in aanraking komen met drank en met vrouwen. Gelukkig blijkt Tito Merelli, de operazanger, bijgenaamd Il Stupendo, zijn vrouw Maria te hebben meegenomen.

Het is een echte klucht compleet met persoonsverwisselingen en slaande deuren. Ik heb naast de bewerking nog een klein ander probleem, ik zoek nog een hoofdrolspeler voor de rol van Max, zonder meer de grootste rol in het stuk.

Reacties

Populaire posts