Macbeth



Het stuk dat ik wil doen met KRT tijdens het Eenakterfestival is Macbeth. Macbeth zag ik toen ik een jaar of vijftien/zestien was tijdens de Engelse les in de zojuist uitgekomen verfilming van Polanski uit 1971. We waren met een groot aantal pubers in de bioscoopzaal, maar in mijn herinnering was iedereen erg onder de indruk van The Scottish Play zoals het stuk door bijgelovige acteurs wordt aangeduid omdat je de naam van het stuk niet mag uitspreken. Want er rust een vloek op dit kortste stuk van Shakespeare.

Gisteravond was de eerste repetitie tijdens welke ik me voornamelijk heb geconcentreerd op het zeggen van de teksten van Shakespeare. Voor iedereen had ik een scène gecopieerd die we aan tafel hebben gelezen. Dat bleek nog niet makkelijk alhoewel de één er meer gevoel voor heeft dan de ander. In de vakantie wil ik nadenken over een vorm voor dit stuk van het kwaad. Nu heb ik nog geen idee en ben ik me vol enthousiasme aan het inlezen in het stuk door middel van allerlei boeken waarin de thema's en achtergronden van Macbeth worden behandeld. Macbeth en zijn geweten, demonen en demonie in Shakespeare's tijd, Macbeth en de criminologie, het tijdsbeeld in Macbeth. Alleen al dit voorbereiden is een groot plezier. Nu maar hopen dat de vloek op het stuk ons niet komt duur te staan.

Illustratie: de openingsscène van Macbeth in de film van Roman Polanksi uit 1971

Reacties

Populaire posts