Ontroerend Goed: A game of you

Jaren geleden zag ik op festival Motel Mozaïque de voorstelling The smile off your face van de Gentse theatergroep Ontroerend Goed. In die voorstelling werd de bezoeker in een rolstoel gezet, zijn handen werden gebonden en hij kreeg een blinddoek voor. Zo werd je de voorstelling ingereden. Het is een voorstelling die ik me nog goed herinner als één van de indrukwekkendste die ik ooit zag. Uiteraard was ik dus zeer benieuwd toen de Rotterdamse Schouwburg een ander deel van de trilogie waar The smile off your face deel van uitmaakt, programmeerde in haar Gentse week. A game of you. Een spel met jou. In deze voorstelling ben je zelf de hoofdpersoon. Alles draait om jou en de voorstelling wordt speciaal voor jou gemaakt, aan jou aangepast.

Een voorstelling waarbij het is aan te raden er zo weinig mogelijk over te vertellen. Hoe minder je verwacht hoe beter. Hoe minder je weet wat je te wachten staat des te groter de verrassing. In een tragedie is het niet echt dat je van te voren weet dat de hoofdpersoon ten onder gaat, in een voorstelling als deze is het zonde te veel te verklappen.

Maar laat ik dit zeggen: Ontroerend Goed is er weer in geslaagd de bezoeker een bijzondere ervaring te bezorgen. Wederom een voorstelling die ik me lang zal heugen. Vijf acteurs die zich een half uur met jou bezighouden en jou laten zien wie je bent. Ik hoop dat het laatste deel van het drieluik, Intern, ook nog eens in Rotterdam te zien zal zijn, want dan spoed ik me opnieuw naar het theater.

Reacties

Populaire posts