TG Amsterdam: Maria Stuart

Twee gerenommeerde actrices, twee koninginnen van de Nederlands/Vlaamse toneelwereld samen op het toneel als twee rivaliserende koninginnen in het stuk Maria Stuart van Friedrich Schiller bij TG Amsterdam onder regie van Ivo van Hove. Halina van Reijn en Chris Nietvelt spelen de twee koninginnen, respectievelijk Maria Stuart en Elizabeth I, the virgin queen. De recensies beloven vuurwerk dus dat moet ik zien.

Ik voel me niet al te lekker als ik naar de schouwburg fiets maar ondanks de belofte van guur weer verman ik me en rijd zonder nat te worden naar het Schouwburgplein. In de foyer op het grote scherm beelden van cartoons van Charlie Hebdo naar aanleiding van de aanslag van de dag daarvoor in Parijs. Voordat de voorstelling begint komen alle spelers op en neemt Hans Kesting het woord. Hij houdt een korte rede over de vrijheid van meningsuiting en vraagt een minuut stilte voor de slachtoffers. Iedereen staat op en is een minuut lang stil. Indrukwekkend en terecht dat hier even aandacht voor wordt gevraagd.

Dan begint de voorstelling. In een sober decor, een bruine achterwand met daarop van tijd tot projecties en een deur in het midden, met daarvoor een kale lichtbruine vloer en daarop twee banken van glas en staal, wordt de tragedie gespeeld. De drie dames, twee koninginnen en een min, in zwarte jurken, netkousen en op stilettohakken. De heren van het hof in strakke donkerblauwe pakken.

Er wordt over het algemeen ingetogen gespeeld maar met grote lading en spanning. Grote lappen tekst maar zo helder en goed te volgen gebracht dat ik me twee en een half uur lang geen moment verveel en mijn gedachten geen moment afdwalen. Dit is hogeschooltheater. Alle intriges en plotwendingen komen tot hun recht. Ondanks het serieuze en het strenge van de voorstelling is er plaats voor humor. Op die momenten moet ik even denken aan de voorstellingen van Jan Decorte, die klassieke voorstellingen weliswaar op een geheel andere wijze brengt maar wiens stijl van ensceneren soms toch op wonderlijke wijze overeen komt met de stijl van Ivo van Hove. Geen van de spelers, jong of oud, laat een steekje vallen en van tijd tot tijd worden we verrast door een prachtig beeld zoals van de zelfmoord van Mortimer met behulp van zijn colbert.

Helemaal aan het einde worden we nog verrast door twee prachtige jurken als de koninginnen één voor één opkomen in de jurken die we van de historische illustraties van hen kennen, Mary Queen of Scots en Elizabeth, the Virgin Queen.

Maar niet alleen de twee koninginnen zijn geweldig, met name het hele ensemble maakt deze Maria Stuart tot een geweldige voorstelling.

Reacties

Populaire posts