H.P. Lovecraft: Macabere verhalen



Aanleiding om een boek van Lovecraft ter hand te nemen is het feit dat Michel Houellebecq een boek over de schrijver heeft geschreven. Niet dat ik dat boek heb gelezen, maar dat heeft opnieuw mijn interesse in Lovecraft gewekt. Ik denk dat ik twintig was dat ik voor het laatst iets van hem heb gelezen. Meer dan dertig jaar geleden en ik kan me daarvan weinig herinneren. Andere aanleiding is de graphic novel van Erik Kriek naar verhalen van Lovecraft. Heb ik ook niet gelezen, enkel even ingekeken op de verjaardag van mijn oudste broer, die het cadeau had gekregen. De laatste doorslaggevende reden was dat iemand zo enthousiast was over Lovecraft dat hij of zij een oude papieren editie van de Macabere verhalen uit de zestiger jaren van de vorige eeuw gescand heeft en als ebook op het internet heeft gezet.

Dan nu het boek. Ik ben niet echt een liefhebber van horror, science fiction of fantasy maar Lovecraft is vanaf de eerste zinnen duidelijk iets heel bijzonders. Een categorie apart. De verhalen zijn doortrokken van een onbestemde angst. Dat blijkt al uit een titel als Het Onzienbare. Daarin heeft een man een machine gebouwd waarmee het onzienbare zichtbaar wordt gemaakt en dat is geen prettig gezicht. We zijn omringd door monsterachtige wezens die om ons heen zweven en dwars door ons heen gaan, waardoor het maar gelukkig is dat we ze niet kunnen waarnemen.

De onbestemde angst in het verhaal De kleur uit de ruimte, over de gevolgen van een meteorietinslag voor een klein gehucht, deed me denken aan de angst voor de atoombom of de angst voor de gevolgen van een kernramp.

In veel van de verhalen is het tegelijk de vraag of datgene wat de hoofdpersoon waarneemt echt is of een hallucinatie. Mannen worden ergens teruggevonden op straat, in een huis of op een boot, zich afvragend of wat ze hebben beleefd werkelijk is geschiedt of dat het allemaal alleen maar inbeelding was.

Maar wat zeker is dat is dat Lovecraft een uitzonderlijk fenomeen was, een bijzonder getalenteerd schrijver van verhalen die de tand des tijds ten volle hebben doorstaan.

Reacties

Populaire posts