Het Nieuwe Werk: Bad Liver and a Broken Heart

Als alles goed gaat (en waarom zou het niet goed gaan) speelt Het Nieuwe Werk tijdens de straattheaterweek tussen 11 en 15 mei van Erasmus Cultuur gedeelten uit deze voorstelling op het terrein van campus Woudestein. Dat is de voornaamste reden dat ik de voorstelling Bad Liver and a Broken Heart ga kijken, maar ook omdat ik nog nooit een voorstelling van Francien Schraal heb gezien en ik erg nieuwsgierig ben. Het is een stuk zonder tekst op muziek van Tom Waits dat is het enige wat ik van te voren weet. Bij binnenkomst zien we een bar en een paar tafels en stoeltjes er omheen. Een saloon zoals in de strips van Lucky Luke. Aan de bar zit een man die wij op de rug zien en die een sigaret opsteekt als wij binnenkomen. Onder een tafel rechts ligt een vrouw. Er klinkt muziek van Tom Waits. Ik ben vergeten welk nummer maar gedurende het stuk hoor ik veel bekende nummers voorbijkomen, toevallig veel nummers van de drie platen die ik zelf heb.De live-dubbelelpee Nighthawks at the diner, Rain Dogs en Frank's Wild Years. Sommige nummers komen een aantal keren voorbij: Temptation, Tango till your sore.

Als het licht in de zaal uitgaat ontwaakt de vrouw die op de grond ligt en begint een reeks korte hilarische slapstickscènes. Tien spelers, zes mannen en vier vrouwen, allemaal ervaren skvr-cursisten hebben er vrolijk op los geïmproviseerd. Er is veel te zien en veel te lachen. In plaats van poker spelen de mannen mens-erger-je-niet, er worden pogingen gedaan de vrouwen te versieren (alle gedoemd te mislukken), er is heel veel spelplezier. Ik heb genoten en ben benieuwd hoe het gaat vallen bij de studenten op de campus.

Reacties

Populaire posts