Antjie Krog: Waar ik jou word

Veel van de gedichten van Antjie Krog zijn hard. Ze leeft in een land vol wreedheid, Zuid-Afrika, en haar gedichten zijn daar vaak een afspiegeling van. De gedichten over liefde en over ouderdom spreken mij meer aan. Die staan voornamelijk achterin. Dus ik moest me door de eerste gedichten vol bloed en moord heen worstelen. De gedichten waarover ze vol liefde schrijft over haar (klein)kind(eren?) en over haar ouder wordende man waar ze nog steeds van houdt staan dichter bij mijzelf. En het gedicht waarmee ze eindigt over een vrouw die bemind werd door een dichter, dat vind ik een klein juweel. De vrouw in het gedicht heet Veerle en onder het gedicht staat dat het in Antwerpen werd geschreven. Dat maakte dat ik me afvraag of dit gedicht eigenlijk over Kristien Hemmerechts en Herman de Coninck gaat. Dat doet er niet toe, het belangrijkste is dat het een schitterend gedicht is.

Reacties

Populaire posts