Herman Brusselmans: Guggenheimer in de mode


Van de vijfenzeventig boeken die Herman Brusselmans in zijn nu zestigjarig bestaan heeft geschreven is dit pas mijn derde. Guggenheimer in de mode is het vierde boek in een reeks van tot nu toe vijf boeken over Guggenheimer. In dit boek valt het Guggenheimer op dat de Belgische vrouwen allemaal zo slecht gekleed gaan en hij besluit daar iets aan te doen. Hij richt de GFC op, de Guggenheimer Fashion Company. Dat is de kapstok van dit verhaal dat verder niet zoveel om het lijf heeft, want zoals meestal bij Brusselmans gaat het niet om het verhaal maar om de stijl. Het liefst zou hij een boek schrijven dat helemaal nergens over gaat.

Van Brusselmans houd je of je haat hem, er zit weinig tussenin. Zijn flauwe humor, zijn lust tot shockeren, zijn vieze grappen, zijn herhalingen, niet iedereen houdt daarvan. Maar als je je overgeeft aan de dwaze gebeurtenissen en melige grappen kun je veel lol beleven aan de boeken van Brusselmans. Alle vijfenzeventig achter elkaar lezen zou ik niet aanraden, maar ik heb genoten van Ex-drummer en van Guggenheimer in de mode. Dat ik niet meer weet wat het derde boek is dat ik van Brusselmans las is dan weer veelzeggend (Heden ben ik nuchter? Ik weet het echt niet meer.)

Maar van tijd tot tijd een Brusselmans lezen, het kan geen kwaad en er zijn er genoeg om uit te kiezen. Dan is Guggenheimer in de mode mijns inziens geen slechte keuze, zeker niet deze uitgave met een prachtige tekening van Ever Meulen voorop.

N.B. Een ding heb ik in ieder geval gemeen met Herman Brusselmans: we trouwden allebei met Gerda B. (Bron: Wikipedia)

Reacties

Populaire posts