Bart van Loo: Chanson, een gezongen geschiedenis van Frankrijk

Van mijn collega's kreeg ik dit boek op mijn verjaardag. Eén van de collega's had Bart van Loo op televisie gezien bij De Wereld Draait Door en gedacht: dat is een boek voor Fedde. Ze had helemaal gelijk. Dit is precies een boek voor mij. Aan de hand van het Franse chanson legt Van Loo de Franse geschiedenis uit. Vlak na mijn verjaardag was Bart van Loo nogmaals in DWDD. Zijn enthousiasme voor het Franse lied is aanstekelijk. En tegenwoordig is met behulp van internet, en met name van YouTube en diensten als Spotify, alles terug te vinden, te zien en te beluisteren. Niet alles komt natuurlijk aan bod maar er is erg veel wat Van Loo met zijn rake pen beschrijft. Brel en Brassens, Gainsbourg en Aznavour. Veel van de Franse zangers en zangeressen zijn geïmporteerd uit verre of nabije landen. Sommige verhalen zijn klassiek zoals het verhaal over France Gall en het liedje Les sucettes dat Gainsbourg voor haar schreef, sommige verhalen heb ik nooit eerder gehoord. Tevens is het boek een vogelvlucht door de geschiedenis van Frankrijk vanaf Clovis in 497 tot de verkiezing van Sarkozy in 2007. Die getrouwd is met een chansonnière, Carla Bruni, zangeres van het prachtige Quelq'un m'a dit.

Voor alle liefhebbers van Frankrijk, de Franse taal en het Franse chanson. Als je dat nog niet bent dan word je het wel na lezing van dit boek.

Reacties

Populaire posts