Kapitein Runderhart

The Captain is dead. Vorige week overleed Captain Beefheart, één van de meest kleurrijke en mysterieuze figuren in de popmuziek. Ik was niet echt een fan, maar hield wel van zijn muziek en zijn bijzondere persoonlijkheid. Helaas heb ik hem nooit zien optreden en slechts één cd van hem in mijn collectie die de twee elpees The Spotlight Kid en Clear Spot bevat. Twee schitterende albums met de onsterfelijke regel "Mr Zoot Horn Rollo hit that long lunar note and let it float" in het even geweldige als onbegrijpelijke nummer Big Eyed Beans From Venus.

Naar aanleiding van de dood van een groot man ging ik in Spotify op zoek naar meer muziek van The Captain en beluisterde ik zijn laatste album Ice Cream for Crow en ontdekte dat zowel mijn twee elpees als het unaniem als meest originele en beroemde (dubbel)album geroemde Trout Mask Replica niet te vinden is in de collectie. Ook in iTunes zijn deze drie albums niet terug te vinden, terwijl de door de fans verafschuwde commerciële albums uit de zeventiger jaren waarmee The Captain het tot een optreden in Van Oekel's Discohoek bracht, wel te vinden zijn. Eigenlijk een schande.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met Captain Beefheart en Trout Mask Replica op de middelbare school in Groningen. Daar kreeg ik les van een tekenleraar die mij ooit beloonde met een tien op het eindrapport,voor het vak tekenen uiteraard. Hij was een Indonesië geboren jonge man met een snor, nog hipper en moderner dan wij scholieren die wel naar een als een rood bolwerk bekend staande middelbare school gingen maar bij schaduwverkiezingen voor het grootste deel op de VVD bleken te stemmen.

Op zekere dag had een leerling Sgt Pepper van The Beatles meegenomen want tijdens de tekenlessen werd altijd popmuziek gedraaid. Volgens onze leraar, zijn naam is Peter Kouthoofd, konden we beter naar We're only in it for the money luisteren van Frank Zappa & The Mothers of Invention. In de tijd dat ik de middelbare school doorliep had onze leraar een expositie in Groningen van een serie van 28 zeefdrukken, alle met een titel van één van de songs van het album Trout Mask Replica. Want hij was niet alleen een liefhebber van Zappa maar ook van The Captain.

Jaren later werd ik aan mijn oude en meest geliefde tekenleraar en aan deze expositie herinnerd toen ik in de lifthal op één van de verdiepingen van het H-gebouw van de Erasmus Universiteit Rotterdam een zeefdruk uit dezelfde serie ontdekte, de prent Veteran's Day Poppy (illustratie).

Gelukkig is het wereldwijde web groot en uitgestrekt zodat ik nu tijdens het schrijven via Grooveshark zit te luisteren naar en te genieten van het weerbarstige meesterwerk Trout Mask Replica.

Reacties

Hallo Fedde,vandaag heb ik je blog gevonden op internet,hardstikke leuk om te lezen!Toen je destijds bij mij in de klas zat was je al een heel goede striptekenaar,ontzettend leuk om te zien wat je nu allemaal doet. Groet,Peter Kouthoofd

Populaire posts