Aliefka Bijlsma: Mede namens mijn vrouw

Enigszins sceptisch begon ik aan dit boek dat gratis als ebook is te verkrijgen via de website van de schrijfster Aliefka Bijlsma. Een typische eigenschap van de mens, iets wat niks kost kan ook niks zijn. In Amerikaanse reclametermen: "There is no such thing as a free lunch" om aan te geven dat er altijd wel een addertje onder het gras zit als je iets voor niets krijgt.

De tweede moeilijkheid die me deed afvragen of ik dit boek uit zou lezen was dat ik voor het eerst een compleet boek zou lezen met de ereader van mijn nieuwe slimme telefoon, de Nokia N900. Ik had geen flauw idee hoeveel pagina's het boek heeft en was er niet zeker van of ik die allemaal achter elkaar zou willen uitlezen op het kleine scherm (wel groter dan het scherm van mijn vorige Nokia).

Maar het boek is echt zo'n boek dat je het liefst in één adem uit wilt lezen. Het verhaal van Melchior T. Steenbergen, de 59-jarige consul in Rio die niet inziet hoe de door hem zelf gefantaseerde wereld om hem heen langzamerhand in puin uiteen valt. Een tragikomische geschiedenis. Hij wordt bekeken door Nikki, een jonge assistente op het consulaat, en tegengewerkt door de tweede man, Tygo, de man zijn uiteindelijke val veroorzaakt. In zijn eigen visie is zijn val daarentegen de schuld van zijn vrouw, Leandra, die lijdt aan de geheimzinnige ziekte ME.

Terwijl wij als lezers en toeschouwers net als Nikki zien hoe Melchior zich krampachtig vasthoudt aan zijn oude leventje en zich verzet tegen een nieuwkomer als Tygo die blijkbaar niet snapt hoe het werkt op een consulaat en zich vasthoudt aan regels terwijl Melchior gewend is alles uit de losse pols en onderhands te regelen, heeft dezelfde Melchior niets in de gaten en ziet hij de onvermijdelijke val niet aankomen. Dat maakt het boek tot een tragikomedie die doet denken aan de rol van de consul in Under the volcano van Malcolm Lowry.

Gelukkig is het daar geen kopie of pastiche van. Het einde van de consul is juist oerhollands en vindt plaats op het strand van Scheveningen, vlakbij Den Haag waar Buitenlandse Zaken is gevestigd, en hij enige weken daarvoor over zijn ontslag te horen heeft gekregen. Naast het verhaal van de consul en als tegenwicht wordt de meer dramatische geschiedenis van Leandra verteld, haar strijd tegen de mysterieuze ziekte waar ze aan leidt.

Geen straf om dit boek van 268 pagina's op het scherm van mijn telefoon te lezen. Integendeel.

Reacties

Populaire posts