Siberia: Snapshot Sushi

Snapshot Sushi is de eerste voorstelling die de "oude" jongerentheatergroep Rotjong maakt onder de vlag van de "nieuwe" jongerentheatergroep Siberia, de samenvoeging van Rotjong met Het Waterhuis en de artistiek leider van Rotterdams Lef. Geschreven door Anna van der Kruis en geregisseerd door Mariëlle van de Griendt speelt de voorstelling in het festival Youngdock09. Een festival dat de aftrap is van het nieuwe gezelschap. Tot mijn spijt heb ik alleen tijd voor deze voorstelling in het festival en zelfs die mis ik bijna omdat ik in de foute veronderstelling ben dat de voorstelling om 19.00 uur begint, terwijl hij om 18.00 uur begint. Gelukkig ontdek ik mijn fout tijdig en arriveer op het juiste tijdstip in de sushibar die in de erker van de Rotterdamse Schouwburg is neergezet.

Door de dame in kimono en met Japans kapsel wordt ik tussen twee acteurs gezet die als levende standbeelden naast mij zitten,een jongen en een meisje. We zitten met zijn allen aan lange rode lage tafels in een carré. Met moeite raak ik mijn lange benen kwijt. De voorstelling begint met een gesprek tussen de jongen en het meisje die vlak naast mij zitten en ik voel me lichtelijk ongemakkelijk, maar tegelijk vind ik het ook heel grappig.

De dame in de kimono blijkt eniszins de regisseur van de gebeurtenissen in de sushibar. Ze geeft aan wanneer er gegeten moet worden en haalt op een gegeven moment een karaokeset tevoorschijn. Zelf geeft ze het voorbeeld en dan gaan alle zes acteurs om de beurt zingen. De voorstelling zelf is een beetje los zand. Gesprekken tussen jongeren in een sushibar, daarmee is het zoń beetje gezegd. Een hap-snapvoorstelling voor de lekkere trek. Zo wordt de voorstelling genoemd en dat is het ook. Een leuk tussendoortje.

Reacties

Populaire posts