Judith Visser: Ysabella

Het Rotterdams Leescadeau, een jaarlijks cadeau van de Rotterdamse bibliotheek was dit jaar van de hand van de in Rotterdam nogal populaire Judith Visser. Al twee jaar achtereen won ze de prijs voor het Beste Rotterdamse Boek (in 2006 en 2007). Het boek is ook nog eens te beluisteren als luisterboek via de site van RTV Rijnmond.

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, zegt het spreekwoord. Dit is het derde gratis boek dat ik in het afgelopen jaar uit de bibliotheek heb meegenomen. Het eerste was De Gelukkige Klas, het tweede Twee Vrouwen. Dit drietal heb ik nu achtereenvolgens gelezen. Dit laatste, Ysabella, is zonder twijfel het slechtste. Wat een slechte schrijfster is die Judith Visser. Het boek staat vol met cliché's en het verhaal sleept zich voort tot de belachelijke ontknoping. Het kostte me moeite dit wangedrocht uit te lezen. Voor mij geen Judith Visser meer. Maar wie het desondanks wil proberen: er zijn er nog genoeg over in de bibliotheek en het mijne kun je ook gratis komen afhalen.

Reacties

Anoniem zei…
ik vind het juist een geweldig boek! heel knap hoe Judith er in slaagt om in zo weinig woorden (want het is maar een dun boekje) me toch telkens weer op het verkeerde been te zetten en zo'n mooi verhaal over te brengen. Cliche's ben ik zelf niet tegen gekomen, en het einde vond ik aangenaam en verrassend!
Judith is niet voor niets zo populair in Rotterdam (en hard op weg om heel Nederland te veroveren), ze schrijft vernieuwende boeken in een heel eigen en unieke stijl!
Ook leuk dat het verhaal zich volledig afspeelt op 1 locatie, dat vind ik knap en heel bijzonder! Ysabella is top!
Beste Clara,

Zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik vond vooral het beeld van de kleine baby als een engeltje, dat ook nog eens Angie heet, en dat naar de hemel gevlogen is nogal clichématig. Het kon mij niet boeien.

Maar jij vond het geweldig, dus daar kom ik niet aan, ieder zijn eigen mening!

Fedde
Anoniem zei…
Oef, met deze recensie ben ik het niet helemaal eens. Net als Clara vind ik namelijk dat Judith Visser een zeer talentvolle schrijfster is! Ik heb genoten van haar boeken, waarbij 'Stuk' mijn favoriet is. 'Ysabella' heb ik gekregen toen ik op het Lezersfeest was en ik heb het boekje met heel veel plezier gelezen. Judith is verfrissend en ik kan bijna niet wachten op haar nieuwe boek!

Populaire posts