Datsja

We worden ontvangen in de kantine van het Theaterverzamelgebouw De Banier. Hier moeten we een briefje invullen met daarop onze wens waar we van bevrijd willen worden. Ik vul in "Ik wil bevrijd worden van keuzes maken". Daarnaast krijgen we een dropsleutel en een plastic zak. Voor het betreden van de zaal krijgen sommige van ons nog een extraatje. In mijn geval een stapeltje roodplastic borden en een kraantje voor op een jerrycan. In de zaal staat in een hoek een houthakker te hakken en er staan twee steigers en een viertal overheadprojectoren. We zijn in de Datsja van theatergroep Powerboat. Een interactieve voorstelling over vrijheid en macht. We moeten de datsja verbouwen naar eigen inzicht, we krijgen glaasjes wodka en horen verhalen over Rusland, de productie van wodka, de functie van een datsja (=buitenhuis). Er moet een leider gekozen worden, dat wordt Roel, een man met een rossige baard. Hij moet de regels voorlezen, want er zijn regels. De vrijheid van de één kan de beperking van de vrijheid van de ander zijn. Van tijd tot tijd gaat een bel en dan gaat een volgende fase van het spel in. Er moet gekozen worden wat het mooiste onderdeel van de door ons gebouwde datsja is. Hier heb ik even het gevoel dat er iets niet klopt. Ik heb gevraagd om bevrijd te worden van keuzes maken, de houthakker heeft mijn briefje doormidden gehakt onder het spreken van de woorden "ik bevrijd je van keuzes maken", en nu moet er toch een keuze worden gemaakt.
De voorstelling gaat verder. Op een gegeven moment ontstaat een groot kussengevecht met de plastic vuilniszakken die we aan het begin gekregen hebben dat eindigt op het moment dat Julien, een van de karakters in het stuk, tegen de grond wordt geslagen door één van de aanwezigen. Dan verandert de sfeer plosteling. We krijgen "straf" van Linda, die eerst een en al aardig en sympathiek was en die ons nu verbiedt te spreken en ons berispt omdat we de regel dat we niet te ver mochten gaan, hebben overtreden. De houthakker stopt met hakken en dat betekent volgens de regels dat "het altaar" moet worden gebruikt. Het is ingewikkeld uit te leggen wat er daarna precies gebeurt. De houthakker wordt in touwen opgehangen en in de lucht gehouden door een aantal bezoekers dat van te voren een nummer heeft opgeplakt gekregen dat correspondeert met de nummers aan de touwen. Als de houthakker de grond raakt stort de datsja ineen. Dat gebeurt en we worden achtergelaten met de opdracht de datsja opnieuw op te bouwen.
Een intrigerende voorstelling over massa en macht, vrijheid en regels. Als bezoeker heb je invloed op de voorstelling, maar je wordt tegelijk gemanipuleerd, door de acteurs, door de vormgevers achter de schermen. Ik vond het jammer dat er niets gedaan werd met de teksten die wij op onze briefjes hadden geschreven, maar denk de volgende dag nog wel na over vrijheid en macht. Dat laatste lijkt me de bedoeling. Dat is gelukt en maakt goed wat minder geslaagd is.

Reacties

Populaire posts