Maurits Martijn, Dimitri Tokmetzis: Je hebt wél iets te verbergen

Dit boek is wat je noemt een echte eye-opener. Het toont wat je allemaal deelt alleen al door het gebruik van een smartphone en heeft mij er toe bewogen veel minder te delen op social media. Voorzichtiger te zijn met wat ik wel en niet deel. Facebook en Google, twee bedrijven die niet echt te vertrouwen zijn met jouw data, weten veel van je. Toch ben ik tegelijkertijd sceptisch. Zo lang we nog geen totalitair regime hebben zijn we redelijk veilig. Maar wat als dat wél het geval is.

Anderzijds houd ik van openheid. Als je alle posts in dit blog leest (gehost door Google) weet je natuurlijk veel van mij en kun je gemakkelijk mijn politieke en seksuele voorkeuren destilleren. Maar alles delen met Facebook doe ik niet meer en ik twijfel over het gebruik van Whatsapp, ook eigendom van Mark Zuckerberg die sinds het verschijnen van dit boek alleen maar in nieuwe schandalen rondom privacy verstrikt is geraakt.

Mijn lief vindt het allemaal maar onzin, mijn aversie tegen social media en denkt dat ik heel veel mis. Maar eerlijk gezegd is mijn gevoel hetzelfde als wat ik overal lees van mensen die proberen af te kicken van social media. Je mist niets behalve het opgejaagde gevoel van steeds nieuwe berichten checken. Ik zet mijn locatie uit als ik het niet nodig heb, vaak staat mijn wifi uit en 's nachts staat mijn telefoon standaard op vliegtuigstand. Wie mij 's nachts uit bed wil bellen moet mijn vaste telefoon bellen maar die gaat hoogst zelden. (Behalve toen onze oudste dochter gisteravond belde. Ze speelde een spelletje Russisch roulette, zei ze, ze ging kijken wie van ons ze aan de telefoon kreeg.)

Het boek Je hebt wél iets te verbergen vind ik echt een aanrader. Zeker voor iedereen die iets aan zijn of haar smartphone-gebruik wil veranderen. Angstig ben ik nog niet, iets voorzichtiger wel.

Reacties

Populaire posts