Umberto Eco: De naam van de roos

Umberto Eco stierf en ik realiseerde me dat ik nog nooit ook maar één enkel boek van hem had gelezen. In mijn e-reader zat De naam van de roos en in mijn iPad De begraafplaats van Praag. Omdat een e-reader een stuk prettiger leest koos ik voor de eerste.

De naam van de roos is een thriller met diverse niveau's. Er is een spannend detectiveverhaal met William Baskerville als  Sherlock Holmes en zijn novice Adson als Watson. Deze Adson is net als in de verhalen van Conan Doyle de verteller. De lijn van het verhaal lijkt op Tien kleine negertjes van Agatha Christie waarbij ieder keer een nieuw slachtoffer valt. In dit geval een monnik. Het lijkt er op dat de moordenaar de plagen van de Bijbelse apocalyps volgt in de manieren waarop iedere volgende moord wordt gepleegd.

Daarnaast gaat het verhaal over geloof, vertelt het een gedeelte van de waargebeurde geschiedenis van de minderbroeders, de volgelingen van Sint Franciscus, en gaat het over symbolen en tekens. Geen gemakkelijk boek en toch leest het als een trein. Een echte page-turner. Dus die begraafplaats van Praag ga ik ook nog eens lezen.

Reacties

Populaire posts