Operadagen: Being Arthur
Als vrijwilliger weet je soms op het ene moment niet wat je het andere moment gaat doen. Zo wordt ik op mijn eerste werkdag als vrijwilliger nog tijdens de eerste voorstelling van Parsival gevraagd om naar de aanlegsteiger van de waterbus op de Willemskade te fietsen om te vertrekken naar de Onderzeebootloods. Daar ben ik nodig om te assisteren als publieksbegeleider bij twee voorstellingen, Being Arthur en Soselo in Siberië Ik laat het me geen twee keer zeggen want de faam van laatstgenoemde voorstelling is al vooruitgesneld. Aan de kade zitten de andere vrijwilligers te genieten van het heerlijke zomerse weer. We nemen plaats op de boot en na een genoeglijke tocht komen we aan bij de Onderzeebootloods waar al op ons wordt gewacht. Ik krijg onder andere als opdracht de spelers en medewerkers na de voorstellingen van bloemen te voorzien en heb ook de kans beide stukken te bekijken.
Being Arthur gaat over koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel die per autobus de wereld rondtrekken. Alle spelers zingen en spelen instrumenten. Uit de folder: "In de muziektheatervoorstelling Being Arthur strijkt de legende neer in 2014. Uit een tourbusje rolt de complete legende; de ridders van de ronde tafel, Guinevere, de Heilige Graal (“die hebben we toch wel bij ons?”), een bont gezelschap van operazangers, acteurs en muzikanten. Allemaal hebben ze in de afgelopen eeuwen hun plek in de spotlights gevonden."
Je kunt merken dat de acteurs meer muzikant dan acteur zijn. Er wordt in de voorstelling prachtig gezongen in een moderne versie van klassieke Middeleeuwse muziek, soms wordt er gerapt (Arthur, can you handle this?). Ook het verhaal is redelijk spannend, alhoewel in de meest Engelstalige liedteksten soms moeilijk te volgen. De ontknoping waar Arthur tot zijn schande ontdekt dat hij in 2014 een vrouw blijkt te zijn, is erg grappig. Een mooie voorstelling die aan kracht zou winnen met een krachtiger spelregie, zeker de moeite waard.
Je kunt merken dat de acteurs meer muzikant dan acteur zijn. Er wordt in de voorstelling prachtig gezongen in een moderne versie van klassieke Middeleeuwse muziek, soms wordt er gerapt (Arthur, can you handle this?). Ook het verhaal is redelijk spannend, alhoewel in de meest Engelstalige liedteksten soms moeilijk te volgen. De ontknoping waar Arthur tot zijn schande ontdekt dat hij in 2014 een vrouw blijkt te zijn, is erg grappig. Een mooie voorstelling die aan kracht zou winnen met een krachtiger spelregie, zeker de moeite waard.
Reacties