Reclamedag: The Bizz of Buzz

Jaarlijks organiseert de Marketing Associatie van de Erasmus Universiteit een Reclamedag. Dit jaar met als thema The Bizz of Buzz, over het fenomeen Buzzen. Wat is Buzzen, werkt het en zo ja, hoe? Dat waren de vragen die ik mezelf stelde voordat ik er naar toe ging. Rondsurfen op internet leerde me dat Buzzen een nieuwe vrom van mond-tot-mond-reclame is, in het Amerikaans Word-of-Mouth of afgekort WOM genoemd. Mensen verspreiden informatie over, maken reclame voor een product via mond-tot-mond reclame, maar niet meer op de gewone manier, nee, ze gebruiken moderne technieken als email, blogs en het internet. Niet omdat ze er geld voor krijgen, nee, gewoon omdat ze ergens enthousiast over zijn.
Ik zit in een groepje met Lucas, vanochtend helemaal uit Maastricht hier naar toegereisd, en Brigitte, geen marketer maar iemand die finance studeert. Op het laatste moment ben ik van groep 3 naar groep 2 geschoven omdat die nog maar uit twee personen bestond. Met zijn drieën zijn we alle drie vreemde eenden in de bijt. Geen van ons studeert marketing aan de Erasmus Universiteit. Zelf val ik natuurlijk sowieso op door mijn leeftijd.
De dag is begonnen met een college van Peeter Verlegh, marketingdocent in Rotterdam. Hij vertelt over zijn onderzoek naar buzz-marketing, de do's and don'ts. Hij vertelt makkelijk en smeuïg, hij was al eens bij Studium Generale te horen maar dat had ik gemist. Een goede spreker. Na hem is Willem van Buzzer aan de beurt, die door Peeter de hele dag verkeerd wordt aangekondigd als zijnde van Buzzer punt NL. Hij vertelt hoe ze werken met 6000 buzzers waarvan er een aantal in de zaal blijken te zitten. Tenslotte houdt een dame (Mirjam? Naam vergeten, ze lijkt een verlengde versie één van mijn schoonzussen) van BVH Dienstencommunicatie een sceptischer verhaal. Hoe nieuw is buzzen eigenlijk en werkt het wel?
Daarna zijn er twee workshops die wij met ons team gaan doen, na een presentatie van twee bedrijven, Microsoft en het al genoemde Buzzer. De presentatie van Microsoft gaat over hun nieuwe besturingssysteem, opvolger van XP, Windows Vista. In de presentatie laat Derk zien hoe slick het er allemaal uit ziet en onze groep besluit dus een campagne op te zetten rondom het "wow-effect!". We bedenken een spel dat via internet verspreid moet worden rondom Pasen. Find the Easter Eggs, een interactief spel waarbij je zelf een haasje bent dat in de Windows Vista omgeving een aantal eieren moet vinden. Interactief te spelen met je eigen vrienden, makkelijk door te mailen naar anderen.
De tweede presentatie is van bovengenoemde Willem van Buzzer. Hij laat zien hoe ze bij buzzer werken. Er is van alle kanten veel kritiek op de cd van Amy Kelly, een Ierse zangeres die momenteel gebuzzd word, en die velen te soft vinden. Wat doe je met negatieve kritiek? Volgens Willem valt dat allemaal mee. Als je de cd zelf niet mooi vindt kan het zelfs nog dat je hem doorgeeft aan iemand anders die er dan weer wel over gaat praten. Voor dit bedrijf moeten we voor hetzelfde Windows Vista een buzzcampagne bedenken. Welke doelgroepen zet je in, hoe geef je de campagne vorm? Wij kiezen voor de 'empty nesters', ouderen van wie de kinderen de deur uit zijn, maar die wel veel geld hebben, een grote markt zijn, die graag foto's en films willen delen via het internet met hun kinderen en vrienden.
Het is een lange en zware dag. Maar welbesteed. Ik ga tevreden en moe naar huis, maar moet die avond dan nog naar Het Oor van Erasmus.
Oordeel zelf over Amy Kelly en klik hier. (Real Media, hi bandwith)

Reacties

Populaire posts