Javier Marías: Zo begint het slechte

Het tweede boek dat ik lees van Javier Marías na De Verliefden. Opnieuw lange meanderende zinnen, waarvan je sommige uit het hoofd zou willen leren.

Juan de Vere is aan het begin van de jaren tachtig in Madrid de persoonlijke assistent van Eduardo Muriel, een filmregisseur. Deze is getrouwd met Beatriz met wie hij drie kinderen heeft. Juan vertaalt teksten en zoekt documentatie voor Muriel en langzamerhand trekt hij bij het gezin in, en wordt hij onderdeel van de cirkel rondom de regisseur. Dan verstrekt Muriel hem een mysterieuze opdracht. Hij moet een huisvriend, dokter Van Vechten, bespioneren vanwege een gerucht dat deze vrouwen indecent benaderd zou hebben. Muriel wil er verder niet al te veel over zeggen, wat de opdracht nog onbegrijpelijker maakt.

Net als in De verliefden is in Zo begint het slechte het huwelijk een gouden kooi waaruit het moeilijk ontsnappen is. Een kooi vol geheimen en onvervulde wensen. Langzamerhand wordt Juan meegezogen in de geschiedenis van het huwelijk, het verleden en de toekomst van het echtpaar en hun kinderen. Hij komt achter zaken waar hij misschien liever niet achter gekomen was.

Een sleutelhoofdstuk vind ik het eerste hoofdstuk van deel zes, zo'n beetje halverwege het boek. Hier wijdt Marías in twee en een halve pagina uit over leugen en bedrog. Dat begint zo: "Er zijn mensen die genieten van bedrog en geslepenheid en veinzerij, die enorm veel geduld hebben om hun netten uit te zetten. Ze zijn in staat het langdurige heden te beleven met één oog gericht op een onduidelijke toekomst (...)" en "Per slot van rekening dateert mijn leugen van erg lang geleden, de dingen zijn zoals ze geweest zijn, ze kunnen niet meer ongedaan gemaakt worden en daarvoor ontbreekt het ook aan tijd. Nu het zover is bestaat de waarheid niet meer, ze is vervangen, en het enige wat telt is wat we daarna hebben beleefd."

Wat is waarheid en wat is leugen, daar draait het hier om en om de berechting van schuldigen. Volgens Muriel bestaat die niet, onbaatzuchtige, persoonlijke berechting. Als Juan Muriel wil tegenspreken hierover komt hij tot de ontdekking dat hij zelf ook niet onbaatzuchtig is in zijn verlangen tot berechting. Hij is onderdeel geworden van de intrige, niet langer een buitenstaander, en zelf ook een speler met eigen belangen.

Een schitterend verhaal over liefde, trouw en ontrouw waarin langzamerhand steeds meer geheimen ontdekt worden en zelfs nog een paar geheimen overblijven voor de lezer om zelf op te lossen.

View all my reviews