SMWRdam: Profielschilders, Evenementen & Social Media Impact
In de middag zak ik een beetje in. Het is warm in de zaaltjes en ook niet alle sprekers zijn even interessant. Als ik binnenkom bij de lezing van de profielschilderes zie ik aan haar uiterlijk al dat dit niet iets voor mij is. Gelukkig is het praatje dankzij de mannelijke sparringpartner toch erg grappig. Ook komen er veel tips voorbij over je profielfoto. Aan de hand van grappige voorbeelden laat Ruud van Wijngaarden zien wat je niet moet doen als je een profielfoto plaatst. Zoals: meerdere personen op je profielfoto (raad eens wie ben ik?), een dier op je profielfoto (ik ben mijn kat cq. hond), je kind op je profielfoto (ik ben mijn kind), met een zonnebril op je profielfoto (ik wil me niet laten zien).Om uit te komen bij dat je je profielfoto moet laten schilderen door Lique Angel, de dame met het lange blonde haar die hem flankeert. Ze maakt mijns inziens foeilelijke portretten maar ieder zijn smaak, en heeft verder niet veel te vertellen. Ze is op televisie geweest, daarvan laat ze iets zien, maar wie is in deze tijd van 15 minutes of fame nu niet op televisie geweest. Een komische sketch maar niet echt interessant of vernieuwend.
Volgende spreker is Rinske Brand en zij is een stuk interessanter. Haar verhaal heet How to maximize social media for your event en ze laat aan de hand van veel praktijkvoorbeelden zien hoe ze social media inzet om events zoals het China Light Festival overal onder belangstellenden te verspreiden. Belangrijkste les van dit verhaal is opnieuw dat als je social media in wilt zetten dat dit niet heel veel geld kost maar wel heel veel tijd van de medewerkers van je organisatie. En daarmee natuurlijk ook veel geld in de vorm van salaris tenzij je alles met vrijwilligers kunt doen.
Laatste spreker die ik beluister is een echte Rotterdammer, Menno Urbanus, over Optimize strategy through social media analysis. Echt nieuw is zijn verhaal niet, het gaat over statistiek, een interessant onderwerp maar moeilijk om sexy te maken. Omdat het bovendien einde van de middag is blijft er weinig van hangen. Net als bij de man van Spotify is het belangrijkste 'meten is weten'. Vertrouw niet op je instinct maar meet en verbeter. Met deze wijsheid sluit ik mijn bezoek aan de Social Media Week Rotterdam af.
Reacties